Leadem sprzedażowym jest podmiot gospodarczy, osoba fizyczna lub inna jednostka potencjalne zainteresowana zakupem oferowanego towaru, albo usługi. W przypadku prowadzenia działalności internetowej za lead sprzedażowy uważa się osobę, która pozostawia swoje dane na stronie internetowej przedsiębiorstwa celem utrzymania kontaktu (najczęściej drogą mailową).
Dane te osoby odpowiedzialne w firmie za działalność marketingową wykorzystują najczęściej do zachęcania konsumenta do odwiedzania pewnych konkretnych stron internetowych. Środkami marketingowymi w tym przypadku są głównie e-maile, ale też reklamy, czy promocja w mediach społecznościowych (np. facebook, twitter, instagram, snapchat).
Pozyskiwanie danych zazwyczaj odbywa się poprzez dobrowolne wypełnienie formularza kontaktowego. Po jego wypełnieniu, wyrażeniu zgody na przetwarzanie danych osobowych, każdy użytkownik, który takowy formularz wyśle otrzymuje dostęp do darmowych, interesujących go materiałów. Materiałami tymi zazwyczaj są m. in. artykuły internetowe, e-booki, różnego typu opracowania, dema produktów, muzyka, czy
webinary.
Leady sprzedażowe, można również pozyskiwać od różnego rodzaju wyspecjalizowanych działających na rynku podmiotów gospodarczych, które zbierają zapytania ofertowe od wielkiej liczby podmiotów szukających konkretnych produktów, towarów lub usług, a następnie, po ich szczegółowej weryfikacji i klasyfikacji, odsprzedają zainteresowanym firmom.
W tym opisywanym, konkretnym przypadku potencjalny klient wysyła podmiotowi gospodarczemu sygnał, że jest zainteresowany ofertami w ściśle sprecyzowanym obszarze i określonym czasie.
Wszelkie informacje tyczące się poszczególnych leadów (zwykle zbierane i przetwarzane z wykorzystaniem specjalnych narzędzi, mechanizmów i programów), pozwalają na ustalenie stopnia zainteresowania potencjalnego klienta poszczególnymi produktami, towarami lub usługami.
Właściwa kwalifikacja poszczególnych leadów sprzedażowych, przeprowadzana na podstawie zainteresowań klientów, zachowań na stronie internetowej, gotowości zakupowej, stanowi niezwykle ważny element każdego procesu sprzedaży, ponieważ umożliwia dopasowanie i skierowanie odpowiedniej oferty do ściśle określonych grup odbiorców.