Ustawa o transporcie drogowym
Pod pojęciem transportu rozumiemy przemieszczanie ludzi bądź ładunków w przestrzeni, do wykonania którego niezbędne są odpowiednie środki. W przypadku transportu drogowego są to różnego rodzaju pojazdy kołowe (samochody, motocykle czy rowery, choć ich możliwości są oczywiście ograniczone).
Transportem drogowym i wszelkimi związanymi z nim usługami zajmują się firmy przewozowe, które posiadają szereg uprawnień umożliwiających im ich świadczenie. Transport drogowy towarów od wielu lat rozwija się bardzo prężnie, co związane jest między innymi z doskonale rozbudowaną siecią dróg.
ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:
Łańcuch dostaw budowanie, zarządzanie, pomiar - praktyka firm polskich i zagranicznych. Zapraszamy na praktyczne szkolenie ŁAŃCUCH DOSTAW
Uczestników tego szkolenia interesują również:
Transport drogowy to taka gałęź ludzkiej działalności, która jest bardzo precyzyjnie uregulowana pod względem prawnym.
Związane są z nim różne konwencje międzynarodowe, jak i zapisy krajowego prawodawstwa – na terenie Polski obowiązują np.: Ustawa o transporcie drogowym, regulująca wszystkie kwestie związane z prowadzeniem zarobkowej działalności związane z tym rodzajem transportu a także zasady, na podstawie których działa Inspekcja Transportu Drogowego; Ustawa „Prawo Przewozowe”, gdzie opisane zostały między innymi wzory różnego rodzaju dokumentów (np. listu przewozowego) a także zasady, na podstawie których zawierać można umowy, a także Ustawę o czasie pracy kierowców, która stanowi dopełnienie konwencji AETR.
Naturalnie przestrzegany musi być także kodeks drogowy, w którym zawarte są wszelkie reguły poruszania się po drogach, a także techniczne wymagania, którym sprostać muszą pojazdy uczestniczące w ruchu drogowym.
Ustawa z dnia 6 wrześnie 2001 r. o transporcie drogowym była od czasu wejścia w życie kilkakrotnie nowelizowana, między innymi na początku września 2018 roku. Podczas ostatniej nowelizacji wprowadzono wiele zmian, z czego najważniejsze z punku widzenia firm świadczących usługi przewozowe dotyczą taryfikatora. Dostosowany został on do rozporządzenia unijnego nr. 403/2016.
Zawarty jest w nim podział na naruszenia poważne, bardzo poważne, jak i najpoważniejsze. Pojawiły się także związane z nimi sankcje, które wcześniej w Polsce nie obowiązywały. Zmieniony został także tryb nakładania kar. Wcześniej był on wykroczeniowy, obecnie – administracyjny.