Najważniejsze zmiany w ustawie o transporcie drogowym
W związku z wieloma problemami, z jakimi zmaga się współczesny transport, Ministerstwo Infrastruktury niejako zmuszone zostało do opracowania nowego projektu ustawy, która pozwoliłaby na wyeliminowanie jeśli nie wszystkich, to przynajmniej znacznej większości problemów związanych z współczesnym transportem drogowym towarów.
Zmiany, które weszły w życie wraz z opracowaniem nowej ustawy miały przede wszystkim na celu próbę wyeliminowania dość powszechnie występującej nieuczciwej konkurencji pomiędzy licznymi działającymi na polskim rynku przewoźnikami.
Ponadto nowa ustawa ma chronić rodzime przedsiębiorstwa przed nieuczciwą konkurencją firm transportowych pochodzących spoza terenów obecnej Unii Europejskiej.
ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:
Łańcuch dostaw budowanie, zarządzanie, pomiar - praktyka firm polskich i zagranicznych. Zapraszamy na praktyczne szkolenie ŁAŃCUCH DOSTAW
Uczestników tego szkolenia interesują również:
Zmiany w nowej ustawie dotyczą przede wszystkim taryfikatora naruszeń. W praktyce oznacza to, że dość znacząco zmienią się zasady karania nieuczciwych przewoźników. W zależności od przewinienia kary te mogą wzrosnąć dwukrotnie, a nawet i trzykrotnie.
Warto tu jednak dodać, że nowy taryfikator kar za poszczególne przewinienia w transporcie drogowym jest w pełni dostosowany do unijnego rozporządzenia numer 403/2016. Zgodnie z nim wszystkie przewinienia popełniane przez przewoźników podzielone są na trzy grupy.
Pierwsza z nich to naruszenia poważne (PN), drugie to naruszenia bardzo poważne (BPN), natomiast trzecia grupa to naruszenia najpoważniejsze (NN). Co istotne, w nowej ustawie pojawiają się sankcje za wykroczenia, które dotychczas w polskim prawie dotyczącym transportu drogowego nie były karane.
Wraz z wejściem w życie nowej ustawy o transporcie drogowym, karane zaczną być przewinienia takie jak:
- brak wpisu dotyczącego rozpoczęcia czy zakończenia pracy w tachografie cyfrowym,
- przekroczenie 10 godzin czasu pracy wykonywanej w porze nocnej.
Ponadto nowa ustawa poza wprowadzaniem w życie licznych nowości, będzie precyzowała wiele dotychczas obowiązujących przepisów, które niestety bardzo często były nie do końca zrozumiałe zarówno przez przewoźników, jak i kierowców dokonujących przewozów czy to krajowych czy międzynarodowych.