Jakie zasady zapewnią nam bezpieczeństwo wyrobów medycznych?
Wyroby medyczne to bardzo specyficzna grupa produktów. Z jakiego powodu? Otóż przede wszystkim bardzo istotne jest tutaj to, że takie produkty medyczne cechować musi wysoki stopień bezpieczeństwa i jakości. Z jakiego powodu tak w zasadzie? Czemu jest to tak bardzo istotne? Jakie zasady zapewniają nam to bezpieczeństwo? O tym wszystkim będzie poniżej....
Bezpieczeństwo i jakość wyrobów medycznych
Dlaczego tutaj akurat to bezpieczeństwo jest tak istotne? Otóż odpowiedź na to pytanie wcale nie jest tak bardzo skomplikowana.Każdy wyrób medyczny dość bezpośrednio nawet służy ludziom. Co zatem w pełni oczywiste, nie może on być w żaden sposób uszkodzony ani nie może się z nim dziać. W jaki sposób zapewniane jest takie bezpieczeństwo?
Zasady zapewniające bezpieczeństwo
Zasadniczo jest ich naprawdę wiele. Przede wszystkim będą to pewne ogólne procedury i wytyczne, takie jak chociażby ISO 13485. Co dalej, do wyrobów medycznych odnoszą się także na pewno zasady GMP, GHP, czy też GDP.
Dalej, trzeba tu również wziąć pod uwagę takie Prawa, jak chociażby Prawo Kosmetyczne To jeszcze nie wszystko, bowiem funkcjonują tu również normy BHP, prawo pracy, czy też normy i wytyczne odnoszące się do poszczególnych urządzeń czy substratów.
Kto odpowiada za jakość i bezpieczeństwo w laboratorium?
Standardowo jest to kierownik laboratorium oraz osoby pracujące w dziale do spraw jakości Warto dodać, że w oparciu o wszelkie normy i przepisy ustanawiają oni zazwyczaj jeszcze swoje własne procedury. Krótko mówiąc, muszą mieć naprawdę ogromną wiedzę. Gdzie ją natomiast mogą zdobyć?
Otóż najlepszym miejscem w tym celu jest centrum szkoleń. Ważne są tutaj takie kursy jak szkolenia iso 13485, szkolenia laboratorium, walidacja szkolenia, czy też kursy, których tematyką jest ocena bezpieczeństwa kosmetyków. Dzięki nim osoby odpowiedzialne za bezpieczeństwo będą mogły naprawdę pełnić właściwie swoją funkcję. Jest to naprawdę bardzo istotna kwestia oraz ważna inwestycja dla pracodawców takich pracowników.