Administrator Bezpieczeństwa Informacji – w skrócie ABI – to stanowisko, które po wprowadzeniu Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych zniknie po okresie przejściowym. Zgodnie z nowymi przepisami zostanie on zastąpiony przez Inspektora Ochrony Danych. Powołanie na stanowisko Inspektora będzie się wiązało z dużo większą odpowiedzialnością niż stanowisko ABI.
ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:
UNIJNA REFORMA OCHRONY DANYCH OSOBOWYCH
Nie chodzi o to, żeby znać przepisy tylko, żeby wdrożyć rozporządzenie w sposób bezpieczny i nie utrudniający pracy, ponad miarę, poszczególnych działom, pracownikom.
Polecamy szkolenie PRAKTYCZNIE O RODO / GDPR wszystkim tym, którym wyszukują poniższe frazy w przeglądarkach internetowych:
Kolejną nowością wprowadzoną przez RODO jest też konieczność zgłaszania do GIODO (lub jego odpowiednika w nowych przepisach) oraz upubliczniania danych Inspektora, nie zostało jednak określone w jakim zakresie. Między innymi z tych powodów wyznaczony został okres przejściowy, w trakcie którego dotychczasowi ABI będą mogli zdecydować, czy chcą podjąć się nowej funkcji.
Rynek edukacyjny nie pozostaje obojętny na zachodzące zmiany, dlatego też w ostatnim czasie można zauważyć znaczną ilość ofert szkoleń, których odbiorcą ma być właśnie administrator bezpieczeństwa informacji. Szkolenie takie oczywiście nie jest obowiązkowe, duża część ABI, zwłaszcza tych z większych przedsiębiorstw już w trakcie opiniowania projektów i na etapie konsultacji z Generalnym Inspektorem Ochrony Danych Osobowych (GIODO) miała okazję poznać założenia nowego rozporządzenia, a co za tym idzie podjąć decyzję z odpowiednim wyprzedzeniem.
Ci jednak, którzy chcieliby się dowiedzieć więcej o nowym stanowisku mogą wybrać odpowiadającą im formę szkolenia z bogatej oferty rynku. Nie oszukujmy się, przy dość skąpych informacjach i poradnikach udostępnionych na stronach rządowych, może to być jedyny sposób na pozyskanie rzetelnej wiedzy od specjalistów.
I może się okazać, że wbrew obiegowym opiniom nie będzie konieczne powołanie stanowiska Inspektora Danych Osobowych, jest ono bowiem obligatoryjne tylko dla firm, które regularnie i na dużą skalę gromadzą i aktualizują dane osobowe (np. firmy ubezpieczeniowe czy banki), instytucje publiczne (z wyłączeniem sądów w zakresie sprawowania przez nie wymiaru sprawiedliwości) oraz instytucje przetwarzające tzw. dane wrażliwe, czyli np. odnoszące się do stanu zdrowia.