ABI – Administrator Bezpieczeństwa Informacji
Choć powołanie Administratora Bezpieczeństwa Informacji nie jest obowiązkiem administratora danych, to już sam fakt dokonania takiej czynności został szczegółowo opisany przez ustawę z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych.

Z racji powagi tej funkcji trzeba pamiętać, że musi ona zostać zgłoszona do Głównego Inspektora Ochrony Danych Osobowych. Co więcej trzeba także pamiętać, że wiele z czynności dokonywanych przez Administratora Bezpieczeństwa Informacji musi być zgłaszana właśnie do GIODO.
Powołując Administratora Bezpieczeństwa Informacji (ABI) administrator danych musi dopełnić głównego obowiązku, jakim jest zgłoszenie takiego powołania do GIODO.
Akt ten powinien mieć miejsce w ciągu 30 dni od faktu powołania. Dokument taki powinien mieć ściśle określoną formę oraz treść, które określa ustawa o ochronie danych osobowych. Trzeba zatem pamiętać, że zgłoszenie takowe powinno zawierać:
ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:
W obszarze szkoleń dla działów HR, Kadry stworzyliśmy dział związany z tymi tematami. Zobacz nasze szkolenia dla kadr:- 1) oznaczenie administratora danych i adres jego siedziby lub miejsca zamieszkania, w tym numer identyfikacyjny rejestru podmiotów gospodarki narodowej, jeżeli został mu nadany;
- dane administratora bezpieczeństwa informacji:
- imię i nazwisko,
- numer PESEL lub, gdy ten numer nie został nadany, nazwę i numer dokumentu stwierdzającego tożsamość,
- adres do korespondencji, jeżeli jest inny niż adres, o którym mowa w pkt 1;
- datę powołania;
- oświadczenie administratora danych o spełnianiu przez administratora bezpieczeństwa informacji określonych warunków.
Ponadto trzeba pamiętać, że na żądanie administratora danych lub administratora bezpieczeństwa informacji Generalny Inspektor wydaje zaświadczenie o zarejestrowaniu administratora bezpieczeństwa informacji. Ponadto administrator danych jest obowiązany zgłosić Generalnemu Inspektorowi zmianę informacji objętych zgłoszeniem w terminie 14 dni od dnia zmiany. Do zgłaszania zmian stosuje się odpowiednio przepisy o zgłoszeniu powołania administratora bezpieczeństwa informacji.
Rygor ten dotyczy także sytuacji, w której administrator bezpieczeństwa informacji będzie odwołany. W takiej sytuacji zgłoszenie takie powinno zawierać oznaczenie administratora oraz powód odwołania.
Trzeba tu jednocześnie wskazać, że Główny Inspektor Ochrony Danych Osobowych prowadzi jawny rejestr Administratorów Bezpieczeństwa Informacji.
Gamma. Firma szkoleniowa roku.
- 800 pigułek wiedzy
- 40 filmów edukacyjnych
- ~14h nagrań raportów w wersji audiobook i wiele więcej