W świecie zmian – najpierw reaguje człowiek, potem organizacja
Zwykliśmy uważać, że na emocje nie ma miejsca w pracy. Przyzwyczailiśmy się myśleć, że emocje kolidują z profesjonalnych podejściem w przywództwie, pracy zespołowej i w praktyce. Ale emocje były, są i będą obecne w każdej organizacji, w każdym biznesie i w każdym dziesięcioleciu. I chociaż od zawsze oddziaływały na każdy obszar biznesu, od badań i rozwoju, poprzez zarządzanie, wytwarzanie i dostarczanie produktów i usług, aż po rozwój pracowników, woleliśmy uznawać je za aspekt prywatny, na który trudno znaleźć miejsce w pracy.
Wpływ emocji na pracę przez długi czas nie był wystarczająco jednoznaczny i bezsporny, aby uczynić z niego osobny obszar kompetencji dla organizacyjnych liderów. Jednak czas zmieniających się i nieprzewidywalnych wyzwań ostatnich lat zweryfikował wiele wcześniejszych strategii zarządzania i radykalnie zmienił zakres wyzwań stojących przez liderami organizacyjnymi.
Sposób myślenia o emocjach w pracy kolejny raz uległ transformacji. W dobie industrialnej, emocje traktowane były jako przeszkoda dla efektywnej pracy, bariera, która powinna zostać wyeliminowania przez sformalizowane zarządzanie. To właśnie wtedy ukuło się przekonanie – w wielu postaciach odbijające się echem po dziś dzień - że okazywanie emocji w pracy czy szerzej, bycie emocjonalną/ emocjonalnym jest nieprofesjonalne.
W czasach postindustrialnych, wraz z oswobodzeniem przepływu wiedzy, a jednocześnie odkryciem, że sytuacja rynkowa i przestrzeń działania organizacji jest wysoce zmienna, niepewna, złożona i niejednoznaczna (w myśl koncepcji VUCA), emocje zaczęły być traktowane jako immanentny aspekt ludzkiej pracy.
Zaprzestano wykluczania emocji z pracy, zaczęto o nich rozmawiać, uwzględniając aspekt emocjonalny w kluczowych przypadkach pracy managerów i korzystając szeroko ze wsparcia konsultantów i coachów pomagających “poukładać emocjonalnie” pracowników i zespoły. Czasy jednak znowu się zmieniły, ilość czynników generujących emocje w życiu i w pracy wzrosła wielokrotnie.
W rzeczywistości, w której rynek (i świat) stał się kruchy, niespokojny, nieliniowy i niezrozumiały (w myśl koncepcji BANI), emocje stały się fundamentem codzienności każdej organizacji, a gotowość i umiejętność pracy z emocjami (swoimi, swoich pracowników i współpracowników) zaczęły decydować nie tylko o wyniku i przewadze konkurencyjnej, ale nawet dalej – o możliwości dalszego rozwoju i przetrwaniu organizacji.
Odporność psychiczna i umiejętność radzenia sobie ze stresem, dbania o koncentrację, wiara we własne możliwości i zdolność do sięgania po swój potencjał w trudnych sytuacjach, szybkość i trwałość powracania do mentalnej i emocjonalnej równowagi, i wiele innych jakości związanych z emocjami, stały się kluczem do sukcesu indywidualnego i zespołowego. Emocje przestały być postrzegane jako nieusuwalny choć kłopotliwy aspekt pracowników, a zaczęły być postrzegane jako paliwo działania, którego właściwe wykorzystanie może napędzać zadania, projekty i organizacje.
Te i wiele innych pytań zaczęły pojawiać się globalnie w wielu organizacjach w rzeczywistości BANI. A zarządzający firmami zdali sobie sprawę, że zarówno oni jak i cała ich kadra kierownicza, do swojego managerskiego niezbędnika potrzebuje dołożyć nowy zestaw kompetencji, a w zasadzie metakompetencji emocjonalnych.
Metakompetencje wiążą się z jednej strony ze zdolnością do uczenia się i refleksji, z drugiej zaś - z umiejętnością radzenia sobie w warunkach niepewności, są to umiejętności, wiedza i postawy wyższego rzędu, decydujące o dostępie i możliwościach wielu innych kompetencji niższego rzędu, stanowiskowych, międzyludzkich, komunikacyjnych, a nawet czysto technicznych czy analitycznych.
Samoświadomość pozwala na zarządzanie własnymi zasobami: kompetencjami, emocjami, motywacją, przekonaniami i pozostawanie w kontakcie z emocjami innych.
Odpowiada za radzenie sobie ze stresem, budowanie wewnętrznej inicjatywności, przewidywanie konsekwencji swoich działań przed ich podjęciem zamiast popełniania błędów i ciągłego uczenia się po fakcie.
Samoświadomość to metakompetencja łącząca dwa aspekty. Z jednej strony to głęboka samoakceptacja, dająca dostęp do ukrytych zasobów i umiejętności, co w efekcie pozwala na wypracowanie własnego unikalnego stylu, osiąganie mistrzostwa w zgodzie ze swoim potencjałem zamiast dorównywania do średniej.
Z drugiej strony samoświadomość to ciągły wgląd w siebie pozwalający nie tylko na bieżąco określać swój stan emocjonalny, ale także przewidywać jak ten emocjonalny stan oddziałuje na otoczenie, przewodzić z miejsca autentyczności i pełnej dojrzałości.
Cele sesji 1
Zakres tematyczny sesji 1
Pojemność emocjonalna to termin zaczerpnięty z praktyki terapeutycznej, określający gotowość i zdolność do kontaktowania się z emocjami innych osób bez uszczerbku na własnej stabilności.
W warunkach organizacyjnych oznacza umiejętność działania wobec emocji innych osób, zachowania stabilności w kontakcie z trudnymi, intensywnymi emocjami pracowników, kontrahentów, przełożonych przy jednoczesnej otwartości na emocjonalność w każdym jej wymiarze.
Liderzy o dużej pojemności emocjonalnej potrafią przeprowadzać swoje zespoły przez najtrudniejsze wyzwania, presję i stres, potrafią wspierać zarówno w smutku jak i w złości, mieścić emocje, które w kolejnym kroku mogą stanowić paliwo do działania.
Cele sesji 2
Zakres tematyczny sesji 2
Poczucie koherencji jest stopniem naszej wiary w siebie oraz w to co spotyka nas w życiu. W przypadku Lidera, określa stopień odczuwanej sprawczości i przekładalności posiadanego potencjału (kompetencji, emocji, zasobów osobistych) na możliwość zmieniania otoczenia i przebiegu spraw.
Im wyższe poczucie koherencji tym większa gotowość i wiara we własne działanie, a jednocześnie mniejsza podatność na stres. Na poczucie koherencji składają się trzy dopełniające się odczucia:
Cele sesji 3
Zakres tematyczny sesji 3
Rezyliencja określa umiejętność dostosowywania się Lidera do zmieniających się warunków, adaptacji do otoczenia i zjawisk wywołujących różnorodne emocje, budzących stres, a następnie zdolność (szybkość i trwałość) powracania do stabilności psychicznej i emocjonalnej.
Rezyliencja jest zatem związana z odpornością i elastycznością emocjonalną, z jednej strony formującą uodparnianie się na niesprzyjające (emocjonalnie) warunki, z drugiej pozwalającą na adekwatne dostosowywanie własnych emocji, rozładowywanie ich w sposób bezpieczny, zarządzanie swoimi odczuciami a w efekcie zdolność do odzyskiwania utraconych lub osłabionych sił psychicznych.
Cele sesji 4
Zakres tematyczny sesji 4
Konstruktywna empatia to zdolność rozpoznawania i współodczuwania emocji innych osób (empatia emocjonalna) oraz przyjmowania ich sposoby myślenia i perspektywy postrzegania sytuacji (empatia poznawcza).
Dla Lidera stanowi klucz do budowania relacji opartych na porozumieniu, podejmowania decyzji z miejsca pełnego rozumienia wszystkich zaangażowanych osób, odczytywania ich intencji, potrzeb, dążeń. W jej konstruktywnym wydaniu empatia będzie przynosić wartość dodaną i wymierne rezultaty każdemu działaniu przywódczemu. Zdolność do postawienia się w sytuacji innych osób (pracowników, kontrahentów, konkurentów) i przyjęcia ich sposobu myślenia i doświadczania stanowi klucz do efektywnej komunikacji, prowadzenia negocjacji, zarządzania zespołem i ludźmi.
Odczytywanie emocji i umiejętność dawania innym zrozumienia, pozwala świadomie odpowiadać na potrzeby (innych i sytuacji) i dostosowywania sposobu zarządzania do gotowości emocjonalnej pracowników, czy też wychodzenia poza swój subiektywny punkt widzenia na rzecz widzenia całościowego, z każdej innej perspektywy osób zaangażowanych w projekt, w negocjacje, czy szerzej w konkretną organizacyjną sytuację
Cele sesji 5
Zakres tematyczny sesji 5
Sesja podsumowania i integracji całości programu oraz przeglądu praktyki i doświadczeń uczestników, wzmacniająca wszystkie pięć metakompetencji emocjonalnych w działaniu Liderów.
Sesja prowadzona w formule grupowej interwizji, techniki pracy grupowej mającej na celu zbudowanie autorefleksji, wymiany doświadczeń, identyfikacji własnego potencjału i wyzwań rozwojowych oraz wypracowania zindywidualizowanych działań w odpowiedzi na te wyzwania
W świecie zmian – najpierw reaguje człowiek, potem organizacja
Zwykliśmy uważać, że na emocje nie ma miejsca w pracy. Przyzwyczailiśmy się myśleć, że emocje kolidują z profesjonalnych podejściem w przywództwie, pracy zespołowej i w praktyce. Ale emocje były, są i będą obecne w każdej organizacji, w każdym biznesie i w każdym dziesięcioleciu. I chociaż od zawsze oddziaływały na każdy obszar biznesu, od badań i rozwoju, poprzez zarządzanie, wytwarzanie i dostarczanie produktów i usług, aż po rozwój pracowników, woleliśmy uznawać je za aspekt prywatny, na który trudno znaleźć miejsce w pracy.
Bezpieczeństwo psychologiczne jako fundament organizacji uczącej się, adaptującej się do zmian i uwalniającej potencjał
Bezpieczeństwo psychologiczne tworzy środowisko sprzyjające podejmowaniu ryzyka interpersonalnego. Można je ukształtować poprzez działania menedżerskie z zespołem, budowanie świadomości u samych pracowników oraz poprzez inicjatywy realizowane przez zespół jako zbiorowość (bez udziału menedżera).
„Jak nie wiadomo co zrobić, to wiesz co zrobić”
Koncepcja Learning Agility łączy w sobie umiejętność zwinnej adaptacji do zmieniających się warunków z umiejętnością zwinnego uczenia się i szybkiego przekładania nabytej wiedzy na nowe działania w nowej rzeczywistości. Akademia Learning Agility odpowiada na bieżące i przyszłe wyzwania pracy w środowisku VUCA.
Większość menedżerów, pracowników w obecnej sytuacji mówi jak wiele zmian dotknęło każdego z Nas w ostatnich kilku Covidowych miesiącach. Wiele organizacji zastanawia się jak dalej ułożyć procesy rozwojowe i strategiczne w firmie by przyniosły pożądane efekty realizując jednocześnie cele strategiczne.
Akademia Menedżera
Excellent Manager Program
Około 40% osób nowo mianowanej kadry menedżerskiej, poprzednio nie pracujących na stanowiskach związanych z kierowaniem pracą innych, ponosi niepowodzenie w ciągu pierwszego półtora roku po awansie, a co czwarta z nich dobrowolnie składa rezygnację.
Excellent Leader Program
Excellent Leader Program dostarcza tych kompetencji poprzez następujące szkolenia: Zaangażowanie, Obniżanie rotacji, Zaufanie i empowerment, Tworzenie przestrzeni na leadership, Zwinność w prowadzeniu zespołu.
Excellent Leader Program dostarcza tych kompetencji poprzez następujące szkolenia: Zaangażowanie, Obniżanie rotacji, Zaufanie i empowerment, Tworzenie przestrzeni na leadership, Zwinność w prowadzeniu zespołu.
Miarą gotowości firmy na zmiany jest accountability każdego z jej pracowników
Ludzie stawiający się w roli ofiary otaczającej rzeczywistości, usprawiedliwiają swoją niemoc, tłumaczą swój brak efektywności i próbują racjonalizować kiepskie wyniki. Tym samym, w sposób nieświadomy, hamują swój własny rozwój. Natomiast osoby, które przyjmują na siebie odpowiedzialność koncentrują się na pokonywaniu przeszkód, radzeniu sobie z problemami i osiąganiu lepszych wyników.
Autorskie raporty, wartościowy know-how, pigułki wiedzy.
Odpowiedzi na często pojawiające się pytania z obszaru HR.
Artykuły związane ze szkoleniami eksperckimi.
WikiGamma w formacie video.
Recenzje książek, lista najpopularniejszych zawodów.
Standardowe informacje z obszaru szkoleń.
Strona należy do grupy Gamma realizującej szkolenia eksperckie, sprzedażowe, managerskie, farmaceutyczne oraz team building dla firm. Firma szkoleniowa 2021 roku.
© Konsorcjum Szkoleniowo-Doradcze Gamma spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa
Wszelkie prawa zastrzeżone. Szkolenia dla firm i administracji.