Tworzenie przestrzeni na leadership
Idea
Skuteczna zmiana – w tym przypadku wprowadzenie do praktyki zarzadzania kompetencji przywódczych wymaga skuteczności na czterech płaszczyznach:
- Wiedza – wiem co powinienem zmienić
- Umiejętności – wiem jak to zmienić
- Motywacja – rozumiem sens zmian i chcę tej zmiany
- Przestrzeń na zmianę – znajduję przestrzeń na wdrożenie zmiany
Rozwój menedżerów zwykle zatrzymuje się na czwartej płaszczyźnie – „jak tylko znajdę na to czas to się tym zajmę”.
W ramach Excellent Leader Program zaczynamy od tego szkolenia, aby menedżerowie stworzyli sobie możliwość poświęcenia części czasu na wdrożenie umiejętności leaderskich. Jednym z rezultatów szkolenia będzie więc szczegółowy plan – dla każdego uczestnika indywidualny co powinien zrobić, aby mieć możliwość wdrażać umiejętności z kolejnych sesji ELP.
Jako, istnieje wiele nieporozumień dotyczących różnic między przewodzeniem uczestnicy poznają jasny podział, które z kompetencji odpowiadają funkcjom menedżerskim, a które leaderskim. Excellent Leader Program jest adresowany do niższej i średniej kadry menedżerskiej – w związku z tym rozwój będzie dotyczył obszarów, na które uczestnicy będą mieli bezpośredni wpływ – podnoszenie zaangażowania, obniżanie rotacji, kształtowanie kultury współodpowiedzialności, nadawanie sensu i znaczenia wykonywanej przez pracowników pracy.
Nakreślenie ścieżki operacyjnego leadershipu będzie osadzone w kontekście VUCA (zmienność, niepewność, złożoność, niejednoznaczność). Realizowanie celów postawionych przez menedżerami – podnoszenie efektywności poprzez wzrost zaangażowania i obniżenie rotacji będzie uwzględniało rzeczywistość intensywnie nasyconą zmiany i wszystkimi jej konsekwencjami (dla menedżera, dla zespołu i dla interesariuszy zespołu).
Program
1. Wstęp do leadershipu operacyjnego
- Różnice pomiędzy zarządzaniem i przywództwem
- Rola i powinności względem zespołu, organizacji i interesariuszy
- Cele
- Kompetencje
- Codzienne działania leadershipowe vs. zarządcze
- „Duże” modele leadershipu vs leadership operacyjny
- Leadership operacyjny
- Możliwy do wprowadzenia na poziomie codziennych działań
- Mierzalny i określony w kryteriach sukcesu
2. Stopnie przywództwa wg Maxwella
- I poziom – przywództwo bazujące na stanowisku
- II poziom – przywództwo bazujące na przyzwoleniu (relacje)
- III poziom – przywództwo bazujące na produktywności (osobista skuteczność)
- IV poziom – przywództwo bazujące na rozwoju innych
- V poziom – szczyt autorytetu (nie dotyczy Excellent Leader Program
- Droga od leadershipu do rezultatów
- Trafny dobór stylów przywódczych
- Stosowanie odpowiednich narzędzi
- Poprawa klimatu/ atmosfery w zespole
- Wzrost zaangażowania pracowników i obniżenie rotacji
3. Dlaczego menedżerowie nie zostają leaderami?
- Charakterystyka pracy typowego menedżera w Polsce
- Dużo pracy operacyjnej
- Wiele tzw. „pożarów” – menedżer jako strażak
- Zadania pilne i ważne wg Matrycy Eisenhowera
- Niewiele czasu inwestowanego w przyszłość zespołu
- Bariery utrudniające inwestowanie w zespół
- Bariery mentalne
- Brak wiary w skuteczność pracowników
- Brak zaufania do trafności decyzji i jakości wykonywanej pracy przez pracowników
- Chęć bycia niezastąpionym
- Bariery związane z workflow zespołu i menedżera
- Presja czasu
- Zadania są wykonywane szybciej przez menedżera niż przez pracowników
- Niski priorytet
- Brak jasnych oczekiwań ze stony organizacji dotyczących podnoszenia efektywności poprzez wzrost zaangażowania i obniżanie rotacji
4. Stworzenie przestrzeni na leadership operacyjny
- Fotografia dnia menedżera
- Jaką część dnia menedżer poświęca na pracę specjalisty?
- Jaką część dnia na pracą zarządczą?
- Jaką część na pracę leadershipową?
- Uwolnienie czasu poświęconego na zadania specjalisty
- Analiza wszystkich zadań operacyjnych wykonywanych przez menedżera
- Podział zadań, na które członkowie zespołu mogą już dziś wykonywać na podobnym poziomie jakościowym / czasowym oraz na pozostałe
- Określenie jakich kompetencji brakuje zespołowi, aby ten mógł przejąć całość zadań operacyjnych menedżera
- Stworzenie planu rozwojowego dla zespołu i poszczególnych pracowników
- Kolejność przekazywanych kompetencji
- Przypisanie konkretnych pracowników do poszczególnych kompetencji
- Zobowiązanie na osi czasu do kiedy to się wydarzy
5. Przygotowanie zespołu do przesunięcia działań operacyjnych z menedżera na pracowników
- Expose zmiany
- Cel, uzasadnienie i korzyści
- Zachowania i postawy oczekiwane i nieakceptowane
- Konsekwencje w obu scenariuszach
- Omówienie potencjalnych wątpliwości i trudnych sytuacji
6. Przygotowanie zespołu do przejęcia zadań operacyjnych menedżera
- Przypomnienie matrycy dojrzałości pracownika wg Blancharda
- Umiejscowienie pracowników dla matrycy dojrzałości dla kompetencji, które menedżer przekaże zespołowi
- Dobór formy zarzadzania rozwojem
- Instruktaż
- Trening
- Coaching
- Mentoring
7. Uruchomienie peer mentoringu w zespole
- Najważniejsze pojęcia
- Peer mentoring – rozwój prowadzony przez współpracownika
- Highliers – ci, którzy osiągają w danym obszarze najwyższe wyniki
- Underachievers – ci, których wyniki są poniżej średniej
- Wprowadzenie peer mentoringu do zespołu
- Zakomunikowanie wprowadzanej zmiany
- Ustalenie par peer mentoringowych
- Określenie obowiązków i odpowiedzialności peer mentor’ów i peer mentee
- Określenie roli menedżera w procesie – w jaki sposób będzie monitorował, wzmacniał i egzekwował proces rozwoju
8. Podsumowanie szkolenia i action plan
- Plan wdrożeniowy
- Kryteria sukcesu
- Oś czasu
Zaangażowanie
Idea
Instytut badawczy Gallupa udowodnił w badaniu 900 000 zespołów wpływ zaangażowania na efektywność. Zaangażowane zespoły osiągają wyższe KPI’s, a zaangażowane organizacje osiągają wyższą wartość.
Najnowsza edycja globalnego badania w latach 2014-2016 Gallupa wskazuje, że tylko 15% pracowników w 155 krajach na całym świecie jest zaangażowanych w swoją pracę. 22% jest aktywnie niezaangażowana czyli sabotuje produktywność zespołu.
W świecie, w którym z jednej strony istnieje silna presja na podnoszenie efektywności, a z drugiej pracownicy co raz wyraźniej mówią o life-work balance i nie mają gotowości do pracy po godzinach, kluczową drogą podnoszenia efektywności jest wzrost zaangażowania i uruchomienie w ten sposób pełni potencjału zespołu.
Na podstawie wyników badania, Instytut badawczy Gallupa opracował metodykę, która krok po kroku przeprowadza menedżera i zespół przez proces podnoszenia zaangażowania zespołu.
Szkolenie da menedżerom wiedzę i umiejętności, aby podnieść zaangażowanie w swoim zespole.
Program
1. Budowanie zaangażowania Q12 – analiza odpowiedzi na 12 pytań:
- Odpowiedzi na pytania od 1 do 5 przewidują ryzyko rotacji w zespole
- Odpowiedzi 1-12 wskazują poziom zaangażowania w zespole
Sekcja A.
Czy mam wszystko czego potrzebuję aby dobrze wykonywać swoją pracę?:
- Wiem czego oczekuje się ode mnie w pracy.
- Mam materiały i wyposażenie potrzebne do tego, aby właściwie wykonywać swoją pracę.
Sekcja B.
Czy mogę dawać z siebie to, co mam najlepszego?:
- W pracy mam możliwość wykonywania codziennie tego, co robię najlepiej.
- W ciągu ostatnich siedmiu dni otrzymałem(am) pochwałę lub wyrazy uznania za dobrze wykonywaną pracę.
- Wydaje mi się, że mój przełożony lub ktoś inny z mojej pracy troszczy się o mnie jako o osobę.
- W mojej pracy jest ktoś, kto zachęca mnie do tego, abym się rozwijał(a).
Sekcja C.
Czy mam poczucie przynależności do zespołu/firmy?:
- Wydaje mi się, że w pracy liczą się z moją opinią.
- Misja i cel działania firmy dają mi poczucie, że moja praca jest ważna.
- Moi współpracownicy są wewnętrznie zdeterminowani, aby wykonywać swoją pracę na najwyższym poziomie.
- Mam w pracy bardzo bliskiego przyjaciela.
Sekcja D.
Czy mam możliwość rozwoju?:
- W ciągu ostatnich sześciu miesięcy, ktoś w pracy rozmawiał ze mną o moich postępach.
- W ciągu ostatniego roku miałem(am) w pracy możliwości uczenia się i rozwoju.
2. Przełożenie analizy wyników badania Q12 na pracę z zespołem:
- Przełożenie odpowiedzi w poszczególnych sekcjach pytań Q12 na Piramidę Potrzeb Gallupa:
- Sekcja A. Podstawowe potrzeby
- Sekcja B. Indywidualne potrzeby
- Sekcja C. Przynależność do zespołu
- Sekcja D. Potrzeba rozwoju
- Wykorzystanie Modelu Ścieżki Gallupa do przełożenia wzrostu zaangażowania na poprawę wyników finansowych:
- Mocne strony
- Dopasowanie
- Świetni menedżerowie
- Zaangażowanie pracownicy
- Zaangażowani klienci
- Zrównoważony wzrost
- Poprawa wyników finansowych
- Praca z arkuszem Build Engagement and Collaboration:
- Zdefiniowanie elementów Q12 budujących zaangażowanie. Wybór kluczowych
- Co pomaga a co przeszkadza w osiągnięciu tego elementu
- Ustalenie działań SSC (start-stop-continue).
3. Utrzymanie zaangażowania w procesie zmiany
- Trójkąt zmiany
- Motywacja
- Wiedza
- Umiejętności
- Środowisko
- Psychologiczne etapy reakcji na zmianę (Kubler-Ross)
- Zaprzeczanie
- Negocjacje
- Gniew
- Depresja
- Akceptacja
- Reakcje emocjonalne na zmianę Lazarus, Folkman)
- Wstępna ocena sytuacji
- Pobudzenie
- Ocena stopnia poradzenia sobie z sytuacją
- Reakcja emocjonalna
- Następstwa indywidualne
- Umiejscowienie kontroli
- Zewnętrzne: tendencja do postrzegania szczęścia i losu jako czynników mających duży wpływ na nasze życie
- Wewnętrzne: tendencja do twierdzenia, że kontrola leży w nas samych i możemy ją sprawować nad otaczającym światem
4. Podsumowanie szkolenia i action plan
- Plan wdrożeniowy
- Kryteria sukcesu
- Oś czasu
Obniżanie rotacji
Idea
Wielu menedżerów doświadcza wysokiej rotacji w swoich zespołach. Przyczyn szukają w zjawisku rynku pracownika, nieefektywnych procesach rekrutacyjnych oraz specyfice branży. Tymczasem można zaobserwować, że w organizacjach, w których jest wiele zespołów o podobnej specyfice poziom fluktuacji kadr jest różny.
Ta sama organizacja, specyfika i dział HR – różnica jest w menedżerze, który zespół prowadzi. W rzeczywistości to menedżer i jego codzienne działania mają największy wpływ na decyzje pracowników dotyczące ich przyszłości zawodowej.
W 2008 roku Google uruchomił wewnętrzny projekt pod nazwą Project Oxygen mający określić „co czyni menedżera świetnym”. Na podstawie tych badań zidentyfikowano 8 zachowań, które są wspólne dla najbardziej wydajnych menedżerów Google. Wprowadzono je do programów rozwoju menedżerów.
Okazało się, że szkolenie i propagowanie wśród menedżerów tych ośmiu zachowań, spowodowało poprawę zarządzania w Google i wyniki zespołu, takie jak retencja w zespole, satysfakcja pracowników i ich wydajność w kolejnym roku.
Ponieważ wraz ze wzrostem rozmiarów i złożoności firmy wzrosły również wymagania wobec menedżerów i liderów, 10 lat później zdecydowano się ponowić badanie.
Tak powstało „10 zachowań niezbędnych jak tlen” najlepszych menedżerów Google (2 spośród zachowań z poprzedniej listy zostało zaktualizowane, a doszły kolejne dwa):
- Jest dobrym coachem.
- Wzmacnia zespół i nie stosuje mikrozarządzania.
- Tworzy integracyjne środowisko zespołowe, wykazujące troskę o sukces i dobre samopoczucie członków zespołu.
- Jest produktywny i zorientowany na wyniki
- Stosuje otwartą komunikację - słucha i dzieli się informacjami.
- Wspiera rozwój kariery i regularnie omawia postępy poszczególnych osób.
- Ma jasną wizję i strategię dla zespołu.
- Ma kluczowe umiejętności techniczne, które pomagają doradzać zespołowi.
- Współpracuje w różnymi działami w organizacji.
- Ma odwagę podejmowania decyzji.
Program
1. Wprowadzenie do zarządzania retencją
- Pull Factors
- Dlaczego pracownicy przychodzą do firmy?
- Co ich przyciąga do firmy?
- Stay Factors
- Dlaczego pracownicy pozostają w firmie?
- Co przytrzymuje w firmie jej obecnych pracowników?
- Push Factors
- Dlaczego pracownicy odchodzą
- Jakie są najczęstsze powody rezygnacji pracowników z dalszego angażowania swojego potencjału w rozwój firmy?
2. Rotacja zaczyna się od rekrutacji
- Candidate Journey – brak właściwych doświadczeń kandydata powoduje, że wybieramy spośród najgorszych
- Oczekiwania pracowników wobec przełożonych w procesie rekrutacji
- Różnice pomiędzy oczekiwaniami generacji X, Y, Z
- Czynniki must have
- Czynniki motywujące
- Rozwój
- Poczucie sensu
- Autonomia
- Przedstawienie pracy zespołu zgodnie z modelem Simona Sineka
- Why? Do czego dąży menedżer i dział
- How? Wartości i zasady w zespole
- What? Szczegóły pracy i oczekiwania
- Tworzenie przestrzeni dla kandydata na ekspresję własnych oczekiwań, sądów, zadawanie pytań
3. Employee journey – czego doświadcza pracownik w organizacji i jak to wpływa efektywności i lojalność wobec pracodawcy
- Pierwsze doświadczenia – onboarding
- Pierwszy dzień
- Pierwszy tydzień
- Pierwszy kwartał
- Rola buddiego – opiekuna wdrożenia tzw. Newcomer’a
- Praca na wynikach
- Instant feedback (w obie strony)
- Jasny plan rozwojowy
- Podnoszenie standardu pracy
- Budowanie kapitału zaufania (model Coveya)
- Exit Interview
- Co zrobić, aby mógł się on odbyć z przełożonym, a nie wyłącznie z HR
- Jak stworzyć atmosferę pozwalającą na szczerą rozmowę?
- Jakie pytania zadawać?
- Obszar własnego zarządzania i przywództwa
- Obszar relacji w zespole
- Obszar osobisty pracownika
- Identyfikacja powodów odejścia
4. Matryca ryzyka w obszarze retencji
- Skala ryzyka odejścia
- Mała
- Średnia - wartościowe, specjalistyczne umiejętności i wiedza, którymi można się podzielić lub zastąpić.
- Duża – unikalna wiedza i umiejętności
- Skala trudności w zastąpieniu pracownika, szacunki oparte na przykład na:
- Zapotrzebowaniu rynku na kompetencje pracownika,
- Istniejących ofertach konkurencyjnych
- Trendach w wynagrodzeniach
- Sytuacji rodzinnej
- Zdarzeniach w zespole lub/i organizacji
5. Jak angażować innych pracowników do obniżania rotacji w zespole
- Typy pracowników pod kątem identyfikacji i zadowolenia z pracy
- Najemnicy (niskie zadowolenie, niska identyfikacja)
- Zakładnicy (niskie zadowolenie, wysoka identyfikacja)
- Wyłączeni (wysokie zadowolenie, niska identyfikacja)
- Apostołowie (wysokie zadowolenie, wysoka identyfikacja)
- Apostołowie – naturalni sprzymierzeńcy menedżera w zarządzaniu rotacją
- Kreowanie liderów zaangażowania
- Włączanie apostołów do projektów tych, w których pracują osoby o wyższym ryzyku odejścia
- Współodpowiedzialność i prośba o rekomentacje
6. Podsumowanie szkolenia i action plan
- Plan wdrożeniowy
- Kryteria sukcesu
- Oś czasu
Empowerment / współodpowiedzialaność
Idea
62% pracowników w Polskich firmach nie jest zainteresowana tym, czy ich firma odniesie sukces. Dlatego każda organizacja stoi przed zasadniczym wyzwaniem: co zrobić, aby wszyscy pracownicy, niezależnie od miejsca i funkcji, którą zajmują w firmie brali większą odpowiedzialność nie tylko za wykonywanie własnych zadań, ale także za realizację celów wyższego rzędu, rezultatów swoich działów i całej firmy.
Menedżerowie wobec tych wyzwań powinni na nowo przemyśleć i zmienić swoje dotychczasowe metody i sposoby zarządzania i stać się architektami kultury współodpowiedzialności w swoich firmach.
Szkolenie obejmuje fundamentalne zagadnienia związane z budowaniem w firmie postaw współodpowiedzialności za rezultaty indywidualne, zespołowe i firmowe.
Istotą tworzenia kultury współodpowiedzialności jest możliwość współtworzenia tej kultury przez wszystkich pracowników. Dlatego większość ćwiczeń, wniosków i idei jest wypracowywana przez samych uczestników, czyniąc ich współwłaścicielami zasad i norm kształtujących kulturę współodpowiedzialności w firmie.
Program
1. Wprowadzenie do empowermentu
- Dlaczego menedżerowie nie wprowadzają empowermentu?
- Brak pewności, że pracownicy podejmą właściwe działania i decyzje
- Przekonania menedżerów dotyczące zespołu
- Dlaczego empowerment jest dziś koniecznością
- Uprawomocnienie pozwala przesunąć decyzyjność bliżej problemów.
- Empowerment przyśpiesza reakcję na wyzwanie a to podstawa zwinności
- Współodpowiedzialność jest odpowiedzią na współczesne potrzeby pracowników
2. Perspektywy odpowiedzialności
- Trzy perspektywy poczucia odpowiedzialności – omówienie
- Debata oksfordzka:
- „Czy ludzie chcą na siebie odpowiedzialność?”
- „Co musisz dać pracownikowi, abyś miał prawo wymagać od niego odpowiedzialności?”
- Expose – Przekazanie informacji, które zbudują poczucie odpowiedzialności pracowników
3. Filary Architektury Współodpowiedzialności
- Przejrzystość Pracownicy rozumieją kluczowe cele i politykę organizacji, tak samo dobrze jak wymagania dotyczące ich pracy
- Współudział: Pracownicy widzą, że mają wpływ poprzez możliwość decydowania i posiadane upoważnienia
- Feedback: Pracownicy dają i otrzymują wartościowy feedback
- Zespół: Pracownicy mają poczucie przynależności do organizacji, którą charakteryzuje spójność, wzajemne wsparcie, zaufanie i duma
4. Model złotego kręgu Simona Sineka jako gwarancja bezpieczeństwa dla menedżera w budowaniu kultury współodpowiedzialności
- Why?
- Przełożenie misji/wizji firmy na cele zespołu i pracowników indywidulanych
- Powiązanie jednych celów z drugimi
- Komunikowanie wartości w sytuacji podejmowania kluczowych decyzji (dlaczego tak? dlaczego nie?)
- How?
- Powiązanie dlaczego? z jak?
- Dobór metod osiągania celów
- What?
- Jakie decyzje, jakie działania podejmujemy
- W których momentach wykorzystywać model złotego kręgu
- Planowanie
- Decydowanie
- Rozstrzyganie
5. Tworzenie kultury feedback’u w dziale
- Tworzenie przyzwolenie na feedback – złote zasady przyjmowania i dawania feedbacku
- Schemat rozmowy wg A. Culberta jako fundament dwustronnego feedbacku
- Co z tego co otrzymujesz pomaga ci osiągnąć wyniki?
- Co z tego co otrzymujesz przeszkadza ci osiąganiu wyniku?
- Czy jest coś, czego nie otrzymujesz,a a chciałbyś dostawać, żeby zwiększyć swoją efektywność ?
- Jak sądzisz, co z tego co zrobiłeś jest wysoko cenione?
- Jak sądzisz, które z twoich działań – lub zaniechań – są nisko oceniane?
- Czy istnieje jakieś twoje działanie, które mogło przynieść dodatkowe pozytywne rezultaty, choć nie pomyślałeś o nim lub celowo zdecydowałeś się z niego zrezygnować?
- Procedura rozmowy:
- Pracownik odpowiada na pytania 1, 2, 3
- Menedżer odpowiada na pytania 4, 5, 6
- Pracownik odpowiada na pytania 4, 5, 6
- Menedżer odpowiada na pytania 1, 2, 3
6. Zew i talent
- Jak odkrywać potencjał, zamiłowania i uzdolnienia pracowników ?
- Jak zagospodarować potencjał pracowników, aby sami chętnie podejmowali odpowiedzialność za rezultaty?
7. Wzmocnienie zachowań
- Sposoby doceniania pracowników
- Zasady stosowania nagród
- Wyrażanie uznania – algorytm rozmowy – odgrywanie case study
8. Podsumowanie szkolenia i action plan
- Plan wdrożeniowy
- Kontynuacja
9. Rozszerzenie strefy rozwoju poza Excellent Leader Program
- Stworzenie grup / par peer mentoringowych
- Otworzenie platformy wymiany doświadczeń i dobrych praktyk wdrożeniowych
- Uroczyste celebrowanie zakończenia Excellent Leader Program