Lider zespołu to osoba, która zapewnia grupie: wskazówki, instrukcje, kierunek i przywództwo w zespole w celu osiągnięcia założonych rezultatów. Kierownik zespołu monitoruje ilościowe i jakościowe osiągnięcia zespołu i raportuje wyniki kierownikowi (kierownik może nadzorować wiele zespołów).
Lider często pracuje w zespole, jako członek, wykonując te same role, ale z dodatkowymi obowiązkami „lidera” – w przeciwieństwie do zarządzania wyższego szczebla, które często ma zupełnie inną rolę w pracy.
Aby skutecznie funkcjonować, lider zespołu musi także zmotywować zespół do „wykorzystania swojej wiedzy i umiejętności do osiągnięcia wspólnych celów”. Kiedy lider zespołu motywuje zespół, członkowie grupy mogą funkcjonować w sposób ukierunkowany na cel. Lider zespołu” to także ktoś, kto ma zdolność do zwiększania wydajności w grupie.
Liderzy zespołów wykorzystują swoją wiedzę, rówieśników, wpływy i / lub kreatywność do stworzenia skutecznego zespołu.