W książce „Zmień kulturę, zmień zasady gry” Roger Connors i Tom Smith, dwóch doświadczonych ekspertów w dziedzinie kreowania kultury opartej na odpowiedzialności, wykorzystują swoją praktyczną i silną strategię, aby pomóc liderom przyspieszyć zmiany w ich firmach, pobudzić je i popracować nad wcześniej wspomnianą odpowiedzialnością.
Albo ty zarządzasz swoją kulturą, albo ona będzie zarządzać tobą. Oto kluczowe przesłanie książki „Zmień kulturę, zmień zasady gry”.
Krótko mówiąc, kultura to sposób, w jaki ludzie myślą i zachowują się w swojej firmie. Albo to działa z korzyścią, albo przeciwko tobie. Tak naprawdę, kultura decyduje o sukcesie lub porażce firmy. Więc jak ty nią zarządzasz? Stajesz się coraz bardziej świadomym doświadczeń i przeżyć, jakich dostarczasz swoim ludziom, którzy dzięki nim lepiej wiedzą, na co zwracać uwagę w pracy i jak ją wykonywać.
Niezależnie czy liderzy danej organizacji zdają sobie z tego sprawę, czy nie, dostarczają oni nowych doświadczeń pracownikom każdego dnia. Zebrane w jedną całość, kształtują kulturę firmy. Ponadto, stanowią podstawy dla tego, w co ci ludzie wierzą, a to z kolei ma duży wpływ na podejmowane przez nich działania. Działania te świadczą o końcowych wynikach firmy. Autorzy książki starają się uchwycić te czynniki, które łączą się ze sobą i tworzą kulturę, a następnie umieścić je w modelu, który nazywają Piramidą Wyników. To bardzo proste – doświadczenia kształtują poglądy, poglądy decydują o działaniach, a działania dają wyniki, które formują kulturę organizacji – i dzieje się to również w twojej firmie, w każdej minucie jej istnienia.
Aby zarządzać przedsiębiorstwem w taki sposób, aby uzyskać zamierzone efekty, musimy nauczyć się dostosowywać doświadczenia, poglądy i działania. Robienie tego jest konieczne w zarządzaniu. Liderzy odnoszący największe sukcesy wiedzą, że zmiana kultury może oznaczać zmianę gry na korzyść spółki – np. zaczyna rozwijać się szybciej niż jej rywale, pokonuje złą gospodarkę, rewolucjonizuje skuteczne propozycje, wprowadza nowe, innowacyjne produkty i procesy, a jej zespół pracowniczy dokonuje wiele innych osiągnięć, pozostawiając konkurencję w tyle. Kontroluj kulturę, aby pracowała dla ciebie, a nie przeciwko tobie.
Książka ta jest jednym z najlepszych podręczników instruktażowych, na jaki mogą trafić menedżerowie i kierownicy. Zdecydowanie warto poświęcić czas na jej przeczytanie, ponieważ stosowanie zawartych w niej wskazówek zaowocuje niespodziewanie pozytywnymi wynikami. Ponadto, jest to lektura, która ma swoją „datę przydatności”, co jest rzadkością w dzisiejszym środowisku biznesowym. Connors i Smith cytują legendę z dziedziny zarządzania Petera Druckera, który powiedział: „Kultura zjada strategię na śniadanie”. Dzięki książce „Zmień kulturę, zmień zasady gry”, czytelnicy zrozumieją, dlaczego tak się dzieje.
Książka nauczy nas: jak przyspieszyć zmiany w naszej kulturze, aby osiągnąć zamierzone cele, jak wywołać silniejszy wpływ odpowiedzialności na przyspieszenie zmian wśród ludzi i zespołów pracowników, w jaki sposób jedne z najpopularniejszych światowych firm zastosowały opisane w podręczniku zasady w życiu codziennym oraz jak przetransformować swoją organizacje pod każdym względem zawartym w Piramidzie Wyników: doświadczenia, poglądów, działań i wyników.