Każdego dnia przyjmujemy różne założenia, a decyzje które podejmujemy i problemy, które rozwiązujemy często się na nich opierają. Musimy być jednak ostrożni w kwestii tego, co wydaje nam się, że wiemy – to tzw. dostrzeganie prawdy.
Książka „Zaczynaj od dlaczego” uczy nas, że istnieją dwa sposoby na to, aby wpłynąć na ludzkie zachowanie: manipulacja i inspiracja.
Techniki manipulacyjne są często używane w sprzedaży i marketingu. Najbardziej powszechne przykłady to: obniżanie ceny produktu, promocje, wywoływanie strachu, aby zmusić klientów do zakupu w danym momencie i tak dalej. Wiele z tych strategii działa i dlatego tak wielu ludzi i firm z nich ciągle korzysta. Jednak często odbywa się to ich kosztem, szczególnie jeśli obniżamy ceny i potem firma ma przez to kłopoty. Techniki manipulacyjne nie prowadzą do długotrwałego sukcesu. Nie są one źródłem lojalności, ponieważ prowadzą do transakcji.
Istnieje pewna grupa ludzi, która ma mocny wpływ na innych, ponieważ ich inspiruje. Takie osoby korzystają ze wzorca, który Simon Sinek nazywa Złotym Kołem (ang. The Golden Circle). Jako profesjonalista, masz szansę osiągnąć w życiu znacznie więcej, kiedy zaczniesz zadawać sobie pytanie: dlaczego. Złote Koło oferuje alternatywną perspektywę dla istniejących założeń i wyjaśnia ona dlaczego niektórzy przywódcy i organizacje mają znacznie większy wpływ, niż pozostali.
ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:
Jak budować wiarygodność, autorytet i charyzmę, czyli jak stać się liderem transformacyjnym - zapraszamy na szkolenie z przywództwa.
Zobacz też:
Wszystkie firmy wiedzą CO robią. Wiedzą jakie produkty oferują klientom i sprzedają. Niektórzy ludzie i firmy wiedzą także JAK robią to, co robią. JAK jest unikalną propozycją sprzedaży. Niewiele osób jest jednak w stanie powiedzieć DLACZEGO robią to, co robią. DLACZEGO jest naszym celem, przyczyną, czy przekonaniem – powodem, dla którego wstajemy codziennie z łóżka.
Wiele organizacji i przywódców zaczyna od pytania CO, JAK, a potem DLACZEGO. Jednak najbardziej wpływowe i inspirujące jednostki robią rzecz zupełnie przeciwną – zaczynają od DLACZEGO (cel), następnie JAK, a na koniec CO (pytanie rzeczowe). Ludzie nie kupują tego, CO robisz, ale z jakiego powodu, DLACZEGO.
W książce „Zaczynaj od dlaczego”, Simon Sinek wspomina postać Samuela Langleya, który pracował nad wynalezieniem samolotu, miał konkretny cel, ale nie odpowiedział sobie na pytanie DLACZEGO. Zdefiniował swój cel, którym było zbudowanie samolotu pod kątem pytania CO. Chciał bogactwa i sławy, takiej jak Thomas Edison czy Alexander Graham Bell. Z drugiej strony, bracia Orville i Wilbur Wright nie posiadali takich funduszy, jak Langley. Ale określili sobie pytanie DLACZEGO. Wiedzieli DLACZEGO ważne jest, aby zbudowali ten samolot.
Bracia Wright zdawali sobie sprawę, że jeśli uda im się opracować model samolotu, mogą zmienić świat. Wyobrazili sobie, jak mogą skorzystać z tego inni ludzie. Czy teraz widać różnicę pomiędzy tymi postaciami a Langleyem? Oni mieli motyw, w który głęboko wierzyli. Pomimo, że znajdowali się na przegranej pozycji, skończyli jako zwycięzcy. Zainspirowali innych do działania, ponieważ ani przez chwilę nie zwątpili w to, co robią, a nie dlatego, że manipulowali innymi, żeby zdobyć pieniądze.