Młoda kobieta wchodzi do laboratorium. W przeciągu ostatnich dwóch lat zmieniła ona praktycznie każdy aspekt swojego życia. Rzuciła palenie, przebiegła maraton i awansowała w pracy. Neurolodzy odkryli, że wzorce wewnątrz jej mózgu uległy diametralnej zmianie.
Handlowcy należący do grupy Procter & Gamble badają filmiki, na których ludzie ścielą swoje łóżka. Desperacko próbują znaleźć sposób na sprzedanie nowego produktu o nazwie Febreze, który prawdopodobnie zostanie uznany za największą klapę w historii firmy. Nagle, jeden z nich odkrywa prawie niedostrzegalny wzorzec i przy małej zmianie w strategii reklamowej, zarabiają na Febreze miliard dolarów w ciągu roku.
Nieznany dotąd przez nikogo prezes przejmuje jedną z największych firm w Ameryce. Jego pierwszym poleceniem jest zajęcie się jednym, konkretnym wzorcem wśród jego pracowników – ich podejściem do bezpieczeństwa w miejscu pracy – i wkrótce firma Alcoa podbija Giełdę Papierów Wartościowych w Nowym Jorku.
Co łączy tych wszystkich ludzi? Osiągnęli oni sukces skupiając się na wzorcach kształtujących każdy aspekt naszego życia. Udało im się dzięki zmianie nawyków.
W książce „Siła nawyku” reporter uhonorowany nagrodą New York Timesa zabiera nas w podróż po ekscytujących odkryciach naukowych, które wyjaśniają, skąd biorą się nawyki i jak można je zmienić. Dzięki wnikliwej inteligencji i umiejętności tworzenia ciekawych tekstów wykorzystując mnóstwo informacji naukowych, Duhigg próbuje na nowo zrozumieć naturę ludzką i potencjał, jaki w niej drzemie.
Książka została podzielona na trzy części: „Nawyki jednostek (Pętla nawyku: jak działają nawyki; Zachcianki mózgu: jak wykształcić nowe nawyki; Złota Zasada zmiany nawyku: dlaczego zachodzi transformacja”, „Nawyki skutecznych organizacji (tu między innymi: Starbucks i nawyk sukcesu: kiedy siła woli staje się automatyczna; Siła kryzysu: jak liderzy tworzą nawyki wskutek wypadków i planowania)”, „Nawyki w społeczeństwie (Kościół w Saddleback i bojkot autobusów w Montgomery: jak powstają ruchy społeczne; Neurologia wolnej woli: czy jesteśmy odpowiedzialni za własne nawyki?)”.
Dzięki lekturze dowiadujemy się, między innymi, dlaczego niektórym ludziom i firmom tak trudno wprowadzić zmiany pomimo lat prób, a innym udaje się to zrobić w jeden dzień.
Odwiedzamy laboratoria, w których neurolodzy odkrywają cały proces działania nawyków i gdzie dokładnie rozmieszczone są one w naszych mózgach. Odkryjemy, jak te odpowiednie nawyki przyczyniły się do sukcesów takich osób jak Michael Phelps (pływak z medalem olimpijskim), Howard Schultz (prezes Starbucksa), czy obrońca praw człowieka, Martin Luther King Jr. Zagłębiamy się w politykę firmy Procter & Gamble, supermarkety Target, szatnie graczy NFL oraz największe amerykańskie szpitale, aby pokazać, jak wdrażanie odpowiednich nawyków przyczyniło się do zyskania miliardów dolarów i ustanowiło granice pomiędzy sukcesem i porażką, życiem i śmiercią.
Najważniejszy przekaz tej książki jest taki: kluczem do regularnych ćwiczeń, utraty wagi, wychowania wspaniałych dzieci, byciem bardziej produktywnym, budowaniem rewolucyjnych przedsiębiorstw i prowadzeniem ruchów społecznych oraz osiągnięcia sukcesu jest zrozumienie, jak działają nawyki.