Czy kiedykolwiek czułeś się, jakbyś nosił w swojej pracy maskę? Zastanawiasz się czemu decyzje dotyczące twojej pracy są podejmowane przez osoby, które zupełnie się na niej nie znają? Frederic Laloux stworzył inspirującą książkę o nowych metodach zarządzania, które umożliwiają tworzenie miejsc pracy angażujących wszystkich pracowników.
Laloux, były konsultant strategiczny w McKinsey & Company, poświęcił trzy lata na przeprowadzenie badań, podczas których szukał firm z innowacyjnymi metodami zarządzania pochodzącymi z różnych zakątków świata. Ich wynikiem jest właśnie ta książka, bogata w szczegółową charakterystykę tych właśnie firm i wskazówkami, jak wdrożyć stosowane przez nie techniki.
„Pracować inaczej” wprowadza nowy paradygmat w zakresie zarządzania organizacjami. W celu skontrastowania go z wcześniejszymi strukturami organizacyjnymi, Laloux kategoryzuje istnienie różnych modeli organizacyjnych, które rozwinęły się wraz z ewolucją ludzkiej świadomości: Czerwone Organizacje – opierające się na przywództwie tyrana (wczesne społeczności plemienne), Bursztynowe Organizacje – opierające się na hierarchicznej piramidzie, zgodnie z którą wydawane są odgórne polecenia (wojsko, kościół katolicki), Pomarańczowe Organizacje – wytwory XX-wiecznego zarządzania (korporacje mające na celu kreowanie zysku), Zielone Organizacje – organizacje o charakterze rodzinnym, skupiające się na wzmacnianiu pozycji indywidualnych jednostek.
Na koniec, Laloux wprowadza nowy typ organizacji, który opisywany jest w pozostałej części książki: Organizacje Turkusowe. Ten model organizacyjny opiera się na założeniu, że indywidualne podmioty szukają pracy, kiedy mogą odkrywać swoje powołanie i spełniać się zawodowo. Charakteryzuje się trzema rzeczami: samozarządzaniem – pracownicy są w grupach liczących 15-20 osób i dzielą między sobą obowiązki związane z oceną wydajności firmy i jej koordynacją. Grupy te zazwyczaj zajmują się również obszarem HR i Jakości. Podejmowanie decyzji jest zdecentralizowane, dzięki czemu jest ono szybsze i prostsze.
Kolejną cechą jest dążenie do osiągnięcia spójnej całości. Jeśli pracownicy nie mają konkretnego stanowiska, mogą sami odnaleźć swoją rolę. Przejrzyste wartości firmy wdrażane są poprzez codzienne relacje między pracownikami w celu stworzenia bezpiecznej przestrzeni do wyrażania siebie. Czynności takie jak medytacja, refleksje i opowiadanie historii są akceptowane przez środowisko, a dodatkowo zalecane.
Trzecią cechą jest podążanie za głównym celem firmy. Przychody i wzrost udziału w rynku stanowią istotne czynniki tylko wtedy, kiedy firma jest wspierana w dążeniu do osiągnięcia jej celu.
„Pracować inaczej” to zbiór licznych przykładów, opisujących szczegóły metod zarządzania dwunastu różnorodnych firm, takich jak FAVI (francuska odlewnia mosiądzu), AES (światowa korporacja z ponad dwudziestotysięcznym personelem), Buurtzorg (holenderska opieka zdrowotna) czy Morning Star (główny amerykański producent branży warzywnej). Autor wskazuje na ich sukcesy oraz porażki (niektóre z nich wróciły do tradycyjnych metod zarządzania po zmianie lidera).
Na koniec Laloux podsumowuje, że tylko jeśli zarówno prezes, jak i cały zarząd zgadzają się z tym nowym paradygmatem, firma może z powodzeniem przekształcić się w Turkusową Organizację.
Książka ta jest w stanie zmienić sposób, w jaki myślimy o pracy i może zachęcić nas do stworzenia znacznie bardziej motywującej kultury tej właśnie pracy. Jest świetną inspiracją do tego, aby zmienić nasze relacje z innymi osobami w firmie i dzięki temu budować ją na nowo.