W swojej książce, Robert Dilts wykorzystuje model Poziomów Neurologicznych jako kompleksową bazę porad i ćwiczeń dla trenerów osobistych i biznesowych. Lektura została skonstruowana na bazie tego modelu i składa się z sześciu rozdziałów. Każdemu z nich został przypisany jeden poziom neurologiczny: Otoczenie/środowisko (Environment), Zachowanie (Behaviour), Umiejętność (Capability), Przekonania/wartości (Beliefs/values), Tożsamość (Identity), Duchowość (Spirit/Strategic vision). Zgodnie z celem książki, model ten stanowi bardzo przydatną metodę analizowania różnych sposobów, dzięki którym trener jest w stanie pomóc swojemu klientowi. Autor w swojej książce zapisuje coaching przy użyciu dużej litery „C”, ponieważ zaznacza w ten sposób, że typowy trener pomaga swojemu klientowi na poziomie zachowania, natomiast „Coach” pracuje z tym klientem na każdym poziomie, w każdej sferze.
W książce znajduje się dużo przydatnych rad i zadań wspomagających wcześniej wspomnianą pracę na każdym poziomie, między innymi na poziomie przewodnika (przekonania/wartości) i inspiratora (duchowość).
Rozdział czwarty (Mentoring) opisuje liczne przydatne procesy wspomagające dopasowywanie naszych wartości do wizji i podejmowanych działań. Autor popiera w nim również ważną ideę, która głosi, że wprowadzanie w życie nowych nawyków i praktyk jest istotną częścią kształtowania pozytywnych, długotrwałych przekonań i wartości.
Rozdział szósty (Awakening) stanowi cenny wkład w Coaching. Dla autora, inspiracja (przebudzenie) znajduje się na poziomie duchowości i opisuje ją w ten sposób: „Efektem inspiracji często jest ponowne odnalezienie swojego celu i jego znaczenia, większa świadomość, przejrzyste postrzeganie rzeczywistości oraz rewitalizacja emocjonalna i fizyczna… często ma to związek z powrotem do dawnych motywacji, tylko że na znacznie głębszym poziomie. Konsekwentnie, proces ten zwykle towarzyszy dużym zmianom w naszym życiu osobistym i zawodowym.”
Autor nawiązuje również do terminu wprowadzonego przez Gregory’ego Batesona nazywanego „podwójnym wiązaniem” (ang. double bind), aby pokazać, jak Coach może ustalić pozytywne podwójne wiązania, dzięki którym klient osiągnie nowy, wyższy poziom nauki. W takim wiązaniu, klient otrzymuje wiadomość „Jeśli się zmienisz, będziesz dobrym człowiekiem… jeśli się nie zmienisz, będziesz dobrym człowiekiem”. Poprzez wprowadzanie takiego pozytywnego wiązania na poziomie tożsamości, klient próbuje je rozwiązać przechodząc na wyższy poziom nauki i w ten sposób rozwiązuje swój własny problem. Rozdział kończy się ciekawym ćwiczeniem, który pokazuje nam wszystkie etapy nauki Batesona (od poziomu 0 do poziomu III i dodatkowego poziomu IV).
Na zakończenie, autor umieścił też inne ćwiczenie dla każdego Coacha, dzięki którym może rozwinąć i uporządkować sobie nowe umiejętności na wszystkich sześciu poziomach, o których była wcześniej mowa. Przy użyciu modelu Neurologicznych Poziomów Diltsa, czytelnik jest w stanie ustalić na jakim etapie się znajduje oraz wykorzystać procesy opisywane w książce lub różne ich warianty do osiągnięcia przełomowego sukcesu na danym poziomie, a nawet ponad nim.