Bycie menedżerem to trudne zadanie i jeśli nasze polecenia i instrukcje nie są traktowane na tyle poważnie, a do tego nie wiemy, jak skutecznie kontrolować nasz zespół, jakie alternatywne rozwiązania nam pozostają? Mówienie ludziom, żeby poczuli się „silniejsi” nie wystarczy.
Zaangażowanie pracowników to obecnie najbardziej problematyczna kwestia w organizacjach, które chcą szkolić swój personel, a jednocześnie wymagają, aby podwładni odnosili sukcesy na rynku. Z drugiej strony stanowi ono ten najważniejszy element, który sprawia, że efektywność pracowników się zwiększa, są autentycznie zaangażowani w swoje zadania i dążą do osiągnięcia strategicznych celów firmy, a do tego efekty ich pracy są naprawdę imponujące. Niewielu organizacjom udaje się to osiągnąć, ale wszystkie bardzo tego pragną.
Książka „Menedżer jako coach” pokazuje nam jak, krok po kroku, stać się dobrym menedżerem i osiągać sukcesy. Przede wszystkim należy zredukować stres, pomóc pracownikom w rozwijaniu kluczowych umiejętności, stworzyć kulturę zaangażowania i popracować nad poprawą ogólnych wyników finansowych firmy.
Coaching to jedna z metod, która wpływa na zwiększenie zaangażowania, a stosowanie jej zasad w kierownictwie ma liczne plusy: wpływa na rozwój osobisty pracowników, dzięki czemu pracują nad przydatnymi w firmie umiejętnościami, są oni oddani swojej pracy i wkładają w nią dużo wysiłku.
Książka składa się z 10 rozdziałów, w tym między innymi: „Co nam przeszkadza: półprawdy i mity”, „Jak coaching pomaga rozwiązywać problemy w dziedzinie zarządzania”, „Zadawanie pytań i udzielanie informacji zwrotnej”, „OSKAR w akcji”, „OSKAR w firmie”.
Autorzy książki skupiają się na dokładnym opisie tej metody treningowej, zaczynając od wyzwań rzuconych wielu tradycyjnym założeniom dotyczącym
technik zarządzania. Przykładowo, wprowadzają
system oceniania OSCAR. Wpływa on na wyniki grupy: skróty O (Outcome – wynik) i S (Situation – sytuacja) to czynniki podobne do tych w modelu GROW (Goal – cel, Reality - rzeczywistość, Options - opcje, Way forward – wola).
Jednak wprowadzenie skrótu C (Choices and Consequences – wybory i ich konsekwencje) sprawia, że jest on bardziej dostosowany do zarządzania. Ryzyko definiują jako każdą rzecz, która uniemożliwia nam osiągnięcie pożądanego wyniku, a dodatkowo zachęcają, aby przyjrzeć się jego zaletom i wadom. Każda decyzja to nasz własny wybór.
Wiedza może być więc definiowana jako umiejętność przewidywania konsekwencji naszych wyborów jeszcze przed dokonaniem ich. Dzięki modelowi OSCAR są one rozsądniejsze. Skrót R (Review – przegląd) to znacznie mocniejszy i bardziej stanowczy proces dla menedżera niż W (Way forward) w systemie GROW.
Porzez stałe używanie modelu OSCAR, stajemy się szanowanymi menedżerami, a nasza lojalna grupa pracowników zawsze wykonuje powierzone zadania w odpowiednim czasie. Jesteśmy zorientowani w tym, co dzieje się dookoła nas, w środowisku firmy, ponieważ dzięki relacjom budowanym z podwładnymi przez
coaching, nie boją się oni z nami rozmawiać na żaden temat. Podejmujemy szybkie, konkretne decyzje kiedy jest taka potrzeba. Nasze cele mogą być inspiracją dla innych. Jeśli chcemy wiedzieć jak tego dokonać, ta książka jest obowiązkową lekturą.
Jej dużym atutem jest to, że opisywane przykłady pochodzą z życia codziennego i rzeczywiście dane
metody coachingu stosowane były w firmach przez menedżerów. To bardzo poszerza horyzonty i sprawia, że liderzy znacznie lepiej radzą sobie w zarządzaniu ludźmi. Zestawienie wielu przekonujących argumentów umożliwia rozwój osób indywidualnych, jak i całych organizacji.