Książka stanowi zbiór zabaw i ćwiczeń, z których korzystać mogą zarówno osoby pracujące z dziećmi, jak i z dorosłymi. Zawiera około 200 pozycji, które stanowią gry psychologiczne, ułatwiające pracę z grupą i uczące prawidłowej komunikacji.
Podzielona jest na 6 rozdziałów:
- Gry wprowadzające – pomagają zbudować wzajemne zaufanie i integrują zespół; idealne na pierwsze spotkania, kiedy mamy do czynienia z nową grupą
- Gry ogólnoużytkowe – służą do realizacji wielu celów
- Gry podnoszące energię grupy – odprężające gry, przede wszystkim zabawy ruchowe
- Gry dla grup zaawansowanych – dotyczą głównie grup osób starszych, na przykład współpracowników, którzy dobrze się znają, mają do siebie zaufanie; skupiają się na ćwiczeniu asertywności, negocjacji, aktywnego słuchania
- Gry wymagające większej ilości czasu – w zależności od predyspozycji, tego typu ćwiczenia mogą zająć kilka godzin, a nawet cały dzień
- Gry kończące – najlepsze na zakończenie cyklu spotkań z daną grupą
Dzięki przejrzystemu podziałowi, dobór odpowiednich gier jest znacznie prostszy. Dodatkowo, autorka zamieszcza listę potrzebnych materiałów, ustala cel każdej z nich i opisuje prawidłowy przebieg.
Oprócz tego, zawiera w książce wiele przydatnych wskazówek dla osób prowadzących takie zajęcia.
Zaznacza, że należy odpowiednio wygospodarować czas na gry, a nie zostawiać ich na sam koniec spotkania. Mogą odgrywać one istotną rolę w tworzeniu nowych więzów między uczestnikami oraz budować poczucie własnej wartości. Ponieważ każda z nich ma inny, określony cel, powinny one być wprowadzane kompleksowo i w sposób logiczny, uporządkowany.
Kolejnym ważnym aspektem poruszanym w książce jest fakt, że nie każdy ma ochotę na uczestniczenie w tego typu rozrywkach. Najlepiej więc pozostawić uczestnikom wolny wybór, a w miarę obserwacji reszty grupy, sami przekonają się do tego, jak ważną rolę odgrywa integracja z innymi osobami i wzajemne poznawanie się.