Zapomnij o wszystkim, czego nauczyłeś się o motywowaniu ludzi – w szkole, w pracy, w domu. To tak nie działa. Daniel Pink w swojej książce „Drive” wyjaśnia, że sekretem dobrych wyników i satysfakcji w obecnym świecie jest ludzka potrzeba kierowania swoim życiem, uczenia się i tworzenia nowych rzeczy oraz stawania się coraz lepszym człowiekiem.
Opierając się na czterdziestoletnich badaniach naukowych zajmujących się ludzką motywacją, Pink pokazuje pewne niezgodności pomiędzy tym, co wie nauka, a tym, jak działa biznes – i jak wpływa to na każdy aspekt naszego życia. Oto najważniejsze rzeczy, jakie możemy wynieść z tej interesującej książki:
Czasy się zmieniły, ale większość firm nie. Pink rozpoczął ten temat pytaniem (w 1995 roku): która „encyklopedia” ma większe szanse na przetrwanie: Encarta czy Wikipedia? Niewielu ludzi było sobie w stanie wyobrazić, że to właśnie Wikipedia, a nasze obecne społeczeństwo będzie tak chętnie brało udział w crowdsourcingu internetowej encyklopedii.
Przenieśliśmy się ze świata Motivation 2.0 (system nagród i kar) do świata Motivation 3.0 (nieodłączna satysfakcja z pracy samej w sobie). Innymi słowy, na rutynowe zadania mogą nadal mieć wpływ odpowiednie zachęty i bodźce (tj. Motivation 2.0); ale jeśli chodzi o te bardziej kreatywne, takie impulsy mogą mieć jednak bardziej ograniczony wpływ (tj. Motivation 3.0). Motivation 3.0 składa się z trzech elementów: Autonomii, Doskonałości i Celu.
Przykładem firmy, która posiada autonomię jest Google. Inżynierowie pracujący w firmie otrzymują 20% czasu, w którym mogą zajmować się tym, co ich najbardziej interesuje. Efektem takiej pracy jest między innymi Gmail i Google News.
CEO firmy Zappos, Tony Hsieh, postanowił jeszcze bardziej zagłębić się we wcześniej wspomnianą autonomię: „Badania wykazały, że odczuwalna kontrola to ważny czynnik prowadzący do szczęścia. Jednak to, co ludzie chcą kontrolować to bardzo indywidualna kwestia, więc uważam, że nie istnieje jeden uniwersalny aspekt autonomii, który generalnie powinien być uważany za najważniejszy. Każdy człowiek ma inne pragnienia, więc najlepszą strategią, jaką powinien przyjąć każdy pracodawca jest określenie tego, co tak naprawdę liczy się dla każdego z jego podwładnych.”
Doskonałość – przytoczono tu fragment dyskusji na temat nauki języka francuskiego. Uczenie się go, aby zdać egzamin to nie to samo co uczenie się, aby móc się w tym języku wysławiać. Oba podejścia mogą zaowocować sukcesem, ale tylko jedno z nich może doprowadzić do doskonałości. W drugim przypadku, naszym celem jest nauka, a w pierwszym udowodnienie tego, że jesteśmy mądrzy. Ludzie zaczynają dążyć do doskonałości kiedy poczują „flow”, jednak Pink ostrzega, że droga do niej nie jest usłana różami. W takim wypadku zdecydowanie więcej osób zdecydowałoby się odbyć podróż w stronę perfekcji. Jeśli chodzi o Cele, to ludzie dążą do tego, aby spełniać je zarówno w życiu prywatnym, jak i w pracy.
„Drive” zaopatruje nas w szereg praktycznych informacji i wskazówek, z których może skorzystać dosłownie każdy z nas. Dzięki książce nauczymy się, jak być produktywnymi osobami, biorąc pod uwagę każdy aspekt naszego życia.