Sergiusz Trzeciak w swojej książce „Coaching Marki Osobistej” w bardzo szczegółowy sposób opisuje, czym jest marka osobista i jak ją odpowiednio wykreować. Przede wszystkim zachęca czytelnika do określenia najważniejszych życiowych celów. Kiedy nasza marka rośnie ku sile, należy odpowiednio nią zarządzać, najlepiej w taki sposób, aby nasi odbiorcy wiedzieli, że jesteśmy wiarygodni i autentyczni w tym, co robimy. W tej książce znajdziemy dużo przydatnych wskazówek dotyczących wszystkich aspektów i etapów tego skomplikowanego procesu.
Książka składa się z sześciu rozdziałów: „Zapach, czyli czym pachnie Twoja marka osobista”, „Wzrok, czyli zobacz swoją drogę (wizję, misję i cele)”, „Dotyk, czyli dotknij swoich odbiorców”, „Słuch, czyli najpierw usłysz innych, by oni usłyszeli Twój przekaz”, „Smak, czyli gotuj się na karierę”, „Umysł lidera, czyli tajemnica szóstego zmysłu”.
W swoim podręczniku Trzeciak pokazuje, że kariera może być też pasją. Jej odpowiednia budowa skutkuje stworzeniem silnej marki osobistej. To właśnie rozwój i realizowanie zamierzonych celów sprawiają, że z czasem stajemy się doświadczonymi liderami. Każdy, niezależnie od charakteru, może nim zostać, dlatego osoby nieśmiałe, introwertycy nie powinni się do tego zrażać już na samym wstępie.
Takie osoby bowiem są bardzo dobrymi słuchaczami, a uznawane jest to za bardzo przydatną cechę u przywódcy. Przede wszystkim do bycia liderem należy dojrzeć. Kiedy już będziemy na to gotowi, to nasza praca z czasem stanie się naszą pasją, a to będzie skutkowało jeszcze lepszymi efektami.
Autor zaznacza, że niektórzy ludzie dążąc na szczyt, tak naprawdę okłamują samych siebie i udają kogoś, kim tak naprawdę nie są. Dzięki tej lekturze nauczymy się ustalać nasze cele i wartości oraz budować swoją markę przede wszystkim na autentyczności. To doprowadzi nas do równowagi życiowej i szczęścia.
Książka nazywana jest „osobistym coachem” – motywuje nas do działania, zachęca do zmian i zmusza do zadania sobie bardzo istotnych pytań o sens naszego życia i to, co nami kieruje podczas podejmowania ważnych decyzji. Istotne jest, aby czytać ją systematycznie, rozwiązywać wszystkie ćwiczenia i na ich podstawie powoli budować strategię marki osobistej.
Książka nie służy temu, aby nauczyć nas kilku przydatnych sztuczek i trików, które można stosować w zawodzie. Ona krok po kroku prowadzi nas do tego, aby w oparciu o nasze wartości wykreować swoją markę i nadać sens naszemu życiu. Przede wszystkim, nie oferuje drogi na skróty.
Przeznaczona jest dla osób, które chcą nieustannie pracować nad sobą i zdobywać nową wiedzę. Jest to idealna pozycja zarówno dla młodych ludzi, którzy dopiero rozpoczynają swoją karierę zawodową, ale także dla profesjonalistów z wieloletnim doświadczeniem (menedżerów, trenerów, nauczycieli itp.).
Autor radzi, aby przeczytać ją co najmniej trzy razy: najpierw w celu zdobywania wiedzy, następnie wykorzystania jej w życiu codziennym, a trzeci raz tak, aby umieć przekazać tę wiedzę innym. Poziomy, na których można ją czytać porównuje do pływania. Pierwszy poziom to basen zapełniony licznymi wskazówkami.
Drugi to jezioro, w którym możemy nurkować w poszukiwaniu motywacji. Trzeci poziom jest najobszerniejszy, bo jest nim ocean. Możemy zagłębić się w nim w poszukiwaniu inspiracji do działania, aby odkryć samego siebie i dokonać w swoim życiu odpowiednich zmian. Wybór odpowiedniego poziomu zależy tylko i wyłącznie od nas.