Kiedy „Coaching koaktywny” został opublikowany po raz pierwszy w 1998 roku, momentalnie został uznany za innowacyjny podręcznik, który pomógł w ukształtowaniu nowego zjawiska kulturowego i biznesowego oraz rozwoju coachingu. Obecnie wydawana w ponad dziesięciu językach świata, książka stanowi źródło numer jeden dla wielu uniwersyteckich programów coachingowych w zakresie rozwoju zawodowego.
Oprócz tego korzystają z niej osoby, które chcą popracować nad komunikacją i relacjami z innymi oraz umiejętnościami przywódczymi. Książka została podzielona na trzy części: „Podstawy coachingu koaktywnego”, „Konteksty coachingu koaktywnego”, „Zasady coachingu koaktywnego i użyteczne praktyki”.
Nowa, trzecia edycja książki została wzbogacona o aktualne tematy związane z coachingiem koaktywnym oraz o program szkolenia coachingowego prowadzonego przez Coaches Training Institute, organizację szkoleniową należącą od 20 lat do autorów podręcznika. Ta wersja kładzie szczególny nacisk na zachęcanie klientów do zmian i zwiększa zakres stosowania Modelu Koaktywnego do zarządzania przywódczego, wskazując na jego efektywność w obrębie organizacji. Dodatkowo, w książce zawarto ponad 35 nowych i uaktualnionych ćwiczeń, kwestionariuszy, czy list kontrolnych.
Autorzy dokonują też ciekawych klasyfikacji. Przykładowo, w rozdziale „Słuchanie”, prezentują trzy poziomy tej umiejętności: na poziomie pierwszym słuchamy naszego klienta, ale ograniczamy się jedynie do filtrowania przekazywanych przez niego informacji. Poziom drugi to skupienie swojej uwagi na kliencie, okazywanie empatii i wyciąganie wniosków. Natomiast na trzecim poziomie jesteśmy tak pochłonięci rozmową z klientem, że znajduje się on dla nas w centrum wszechświata, a cały świat zewnętrzny przestaje istnieć.
Rozdział pt. „Intuicja” udowadnia, że odgrywa ona istotną rolę w coachingu koaktywnym. Jako że taki trening nie zawsze przebiega zgodnie z ustalonym planem, musimy być gotowi na improwizowanie w każdym momencie. Wiele dziedzin nowoczesnej kultury obecnie nie propaguje intuicyjnego myślenia. Uznawane jest za nonsens i jest coraz bardziej wypierane przez racjonalność i suche dane.
Racjonalność jest opłacalna, ale zdarzają się sytuacje, kiedy nie mamy jednej, oczywistej odpowiedzi na nurtujące pytanie. Wtedy jesteśmy zdani tylko i wyłącznie na własną intuicję. Dlatego właśnie autorzy kładą na nią tak duży nacisk w swojej książce. Nie zawsze jesteśmy w stanie przewidzieć, co powie nasz klient.
W coachingu koaktywnym musimy wprowadzić do życia naszego klienta równowagę. Chodzi tu o dosłownie każdą dziedzinę życia: finanse, relacje z innymi, zdrowie i duchowość. Należy zdawać sobie sprawę, że te dziedziny nie funkcjonują oddzielnie. Finanse mają wpływ na nasze relacje i związki, związki łączą się ze stanem zdrowia, a on decyduje o naszych finansach. Wszystko jest ze sobą połączone, więc pracując tylko nad jednym z tych elementów, możemy dopracować też wszystkie pozostałe w tym samym czasie. Ale istnieją dwie strony medalu: jeśli jeden z nich nie funkcjonuje prawidłowo, ciągnie w dół wszystkie inne.
Książka zawiera wiele technik, które możemy zastosować wobec naszego klienta, między innymi zadania domowe. Opierają się one na jednym, zasadniczym pytaniu, które klient musi dogłębnie przeanalizować. To zmusza ich do dłuższej pracy umysłowej i umożliwia lepsze poznanie siebie.
Książka uznawana jest za biblię wśród poradników trenerskich. Dzięki silnemu, konkretnemu podejściu autorów, żaden inny podręcznik nie pokaże nam tylu przydatnych narzędzi, umiejętności i podstaw coachingu potrzebnych do odniesienia sukcesu w branży. Jest on przeznaczony dla wszystkich, niezależnie od stanowiska i organizacji: od studentów po nauczycieli, od podwładnych po menedżerów. Najważniejsze jest to, że pomaga ona w zbudowaniu zdrowych relacji opartych na współpracy na każdym szczeblu zawodowym.
ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:
Zobacz nasze szkolenia.
Jak prawidłowo oceniać pracowników? Czy przywództwa można się nauczyć? Jak zostać charyzmatycznym liderem? Jak budować zaangażowanie w firmie?
Zapraszamy.