„17 śmiertelnych błędów szefa” nie zalicza się do typowych lektur dla menedżerów. Jej autor, Rafał Szczepanik, trener z firmy szkoleniowej „Training Partners”, postanowił stworzyć pierwszą sensacyjną powieść menedżerską. Oznacza to, że książka z dziedziny zarządzania posiada cechy prawdziwego kryminału. Rozpoczyna się ona słowami: „3:49, 3:48, 3:47 – cyfry na wyświetlaczu metalowego, srebrzystego zegara nieubłaganie zbliżały się do zera. Janusz Czerwiński, prezes firmy Astra Tech, wiedział, że ta skrzynka będzie ostatnią rzeczą na jaką patrzy. Zostało mu tylko kilka minut…”.
Jak sugeruje sam tytuł, podręcznik skupia się na najczęstszych błędach popełnianych przez menedżerów i dyrektorów dużych firm. Opisuje sytuacje, kiedy w wyniku niedociągnięć i błędnych kroków szefostwa przedsiębiorstwa narażone są na ogromne straty nie tylko finansowe, ale też związane z reputacją i pozycją na rynku. Jego autor, Rafał Szczepanik, w swojej analizie błędów opierał się na badaniu przeprowadzonym przez jego firmę: „Największe błędy polskich menedżerów 2001-2004”, a także na swoim własnym doświadczeniu zdobytym w trakcie kariery. Nie ogranicza się on jedynie do opisywania błędów – oferuje nam też liczne wskazówki, jak ich w przyszłości uniknąć oraz na co zwracać uwagę podczas kreowania wizerunku firmy i jej zespołu.
Powyższy cytat pokazuje nam, że lektura nie przybiera tradycyjnej formy podręcznika. Autor tworzy opowieść o fikcyjnej firmie Astra Tech i to na jej podstawie opisuje wszystkie typowe błędy popełniane przez dyrektorów. Historia ta ma znacznie więcej wątków kryminalnych, przez co całość tworzy oryginalny, wciągający scenariusz. Dzięki temu książkę czyta się szybko, a przy tym można zaopatrzyć się w praktyczną, aktualną wiedzę z zakresu zarządzania.
ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:
Wybierz nasze szkolenia.
Dowiesz się m.in. jak budować zespół, jak wzmocnić motywację w sobie i organizacji, jak utrzymać najlepszych pracowników w firmie, jak skutecznie zarządzać projektami wg PMI.
W polskich realiach myślą przewodnią większości pracowników i przedsiębiorców jest wpajane im przekonanie o tym, że szef ma zawsze rację. Okazuje się, że jest to jeden wielki absurd, a jednocześnie przyczyna licznych problemów, z którymi borykają się polskie firmy. Rafał Szczepanik dokonuje podziału błędów menedżerskich na dwie kategorie: błędy miękkie i twarde.
Błędy miękkie dotyczą kultury firmy i komunikacji między pracownikami. Oto niektóre z nich: nieodpowiednie komunikowanie się współpracowników, rozsiewanie plotek, źle zorganizowane spotkania, kierowanie się trendami przy wyborze metod zarządzania, przekonanie o nieomylności i ignorowanie potrzeb klienta.
Błędy twarde dotyczą strategii przedsiębiorstwa. Wyróżniamy tu między innymi: skupienie się na własnych interesach a nie na samej firmie, brak odpowiednich kompetencji i wiedzy skutkujące pochopnymi, nieprzemyślanymi decyzjami, z których nie wyciąga się prawidłowych wniosków, niechęć do zmian i jakichkolwiek poprawek mających na celu dalszy rozwój przedsiębiorstwa, brak ściśle określonej strategii i planu działania.
Książka „17 śmiertelnych błędów szefa” to obowiązkowa pozycja, dzięki której menedżerowie nie będą popełniać klasycznych błędów, które mogą zniszczyć strukturę i kulturę firmy na dobre. Wyciąganie wniosków ze swoich pomyłek jest cenną umiejętnością, ponieważ ułatwia nam prognozowanie przyszłości i podejmowanie lepszych decyzji.