Zanim założymy własną działalność gospodarczą warto sprawdzić czy ludzie potrzebują dóbr lub usług, które chcemy im zaoferować, czy ich potrzeby nie są już zaspokojone w dostatecznym stopniu przez inne firmy oraz czy możemy konkurować z ich ofertą.
Należy pamiętać, że nasza działalność nie będzie w większości wypadków istnieć w próżni. Trudno powiedzieć jednoznacznie, że na jakiś rodzaj biznesu lub usługi istnieje uniwersalne zapotrzebowaniu w całym kraju, ciężko także przewidzieć jak długo takie zapotrzebowanie się utrzyma.
Najlepszym sposobem na wysondowanie zapotrzebowania na oferowane przez nas usługi jest wykorzystanie istniejących narzędzi badania rynku i potrzeb klientów.
Obecnie nie musi się to wiązać z wysokimi kosztami. Dzięki statystyką udostępnianych przez Google, właściciela najpopularniejszej wyszukiwarki internetowej możemy sprawdzić na przykład, czego najczęściej szukają w Internecie ludzie z naszej okolicy.
Oczywiście takie szacunki są dużo mniej precyzyjne od profesjonalnych badań przeprowadzanych przez wykwalikowane osoby z wykształceniem ekonomicznym, pozwalają nam jednak ona obrać pewien kierunek.