Do podtrzymania wysokiej produktywności zespołu konieczne jest, aby każdy z jego członków podążał za planem. Kiedy więc trafimy na pracownika, który nie wykonuje poleceń lub instrukcji, cały plan i harmonogram zostaje zaburzony, co zmniejsza szanse na osiągnięcie założonych celów określonym terminie.
Odpowiedzialny za to będzie jednak menadżer zespołu, a więc to też na jego barkach spoczywa nakłonienie pracownika do posłuszeństwa.
Pierwszym, najważniejszym krokiem jest zauważenie i uświadomienie pracownikowi problemu. Nie należy go ignorować w nadziejach, że sytuacja sama się rozwiąże.
Niezwykle ważnym jest, aby pracownik, który nie przestrzega instrukcji wiedział, że problem jest i został on zauważony - tym samym nie przywyknie do ignorowania poleceń i nie pociągnie za sobą reszty grupy dając zły przykład. W rozmowie należy zachować spokój i podejść do sytuacji z dystansem.
Najważniejsze na tym etapie jest zlokalizowanie źródła problemu. Kluczowym pytaniem, na które menadżer musi znaleźć odpowiedź jest - czy problem leży w braku umiejętności, czy w nastawieniu do pracy?
Po odnalezieniu powodów niesubordynacji, należy ustalić plan działania. Nie istnieją sztywne zasady, które wyznaczą adekwatną karę dla pracownika, należy podążać za intuicją. Jeżeli ukarzemy kogoś, kto nawet nie był świadom problemu, możemy pogorszyć sprawę.
Jeżeli powodem były braki w umiejętnościach, należy przeprowadzić dodatkowe szkolenie. Następnie, kontrolowanie ewentualnych postępów pracownika pozwoli ocenić, czy podjęte kroki były skuteczne.
Bank nagród i sankcji
Idealny pracownik jest pracowity, zaangażowany, wydajny, punktualny i odpowiedzialny. W rzeczywistości bywa inaczej. Wielu menadżerów doświadczyło sytuacji, kiedy pracownik nie realizował stawianych przed nim zadań we właściwy sposób.
Co zatem zrobić w takich sytuacjach? Jednym ze sposobów jest ustalenie pomiędzy menadżerem a pracownikiem sankcji kroczących. Zaczynamy od zastosowania mniej uciążliwych dla pracownika i w sytuacji, kiedy narusza kolejne ustalenia i zasady, sankcje te stają się coraz bardziej dotkliwe.
Zasady stosowania sankcji kroczących:
- Powinny być zapowiedziane, omówione i uzgodnione z pracownikiem, jeszcze przed zastosowaniem pierwszej sankcji.
- Ważne jest, aby menadżer zapowiadał każdą kolejną sankcję, np. „Nie otrzymałem od Ciebie raportu w wyznaczonym terminie. Udzielam Ci za to nagany ustnej, jeśli taka sytuacja się powtórzy, naganę wpiszę do Twoich akt”.
- Zapowiadamy i stosujemy tylko takie sankcje, które chcemy i możemy zastosować wobec pracownika.
- Sankcje muszą być proporcjonalne do „wykroczeń”, tzn. nie należy stosować zbyt ostrej sankcji wobec drobnego naruszenia zasad i uzgodnień przez pracownika.