Pozorny autorytet to ten, postrzegany przez osobę trzecią w sytuacji, kiedy autentycznego autorytetu w prawdzie brak. Może być on nadany przez korporację, kiedy nadaje zdolność podejmowania działań wiążących firmę osobie nieposiadającej faktycznego autorytetu, na przykład poprzez zaopatrzenie tejże osoby w auto z logiem firmy, zdolność zawiązywania kontraktów, czy zdolność ustanawiania cen dóbr i usług oferowanych przez firmę.
Autorytet pozorny jest postrzegany jako autentyczny przez stronę trzecią, na przykład kontrahenta, gdy odnosi on wrażenie zawierania umowy z firmą, natomiast w rzeczywistości wysłannik, z którym negocjuje nie posiada faktycznego znaczenia ani pozycji w danej firmie.
O czym należy pamiętać, to że mimo, iż akcje zostały podjęte przez autorytet pozorny, firma, która nadała tę moc wysłannikowi ponosi odpowiedzialność za jego czyny, gdyż ten działa imieniu korporacji.
Zjawisko pozornego autorytetu może też mieć miejsce przypadku, gdy autentyczny autorytet przedstawiciela firmy wygasł lub został przerwany, ale strony trzecie nie zostały o tym poinformowane.