Potencjał integracyjny w warsztatach kulinarnych
Warsztaty kulinarne są powszechnie znanym formatem firmowych imprez integrujących pracowników. Moda na gotowanie spowodowała, że gotują wszyscy – i kobiety i mężczyźni.
Pierwsze warsztaty kulinarne to nie były... warsztaty. Uczestnicy oglądali szefa kuchni przygotowującego popisowe dania słuchając jego zajmujących historii i wskazówek dotyczących gotowania. Było miło, szybko, interesująco, a na koniec można było zjeść to co szef i jego pomocnicy przygotowali.
Kolejnym krokiem były już prawdziwe warsztaty kulinarne – w przygotowanej odpowiednio przestrzeni gastronomicznej. Uczestnicy takiego eventu mają do dyspozycji nie tylko tradycyjne sprzęty z domowej kuchni, ale również zaawansowane urządzenia – do gotowania na zimo (sous vide), ciekły azot etc. Wykorzystując taki profesjonalny sprzęt mogli przygotować naprawdę zaawansowane i ciekawe przyrządzone dania. Sprawdziła się więc stara zasada integracyjna – daj ludziom to co znają tylko to stunninguj. Wariacji na temat warsztatów kulinarnych jest bardzo dużo – mogą to być podróżne po kuchni włoskiej, francuskiej, hiszpańskiej, greckiej, tajskiej czy amerykańskiej.
Jak każdy format teambuildingowy ten również zaczyna ewoluować. Dziś w duchu edutainmnetowym co raz więcej warsztatów kulinarnych przyjmuje postać tzw. inteligentnego teambuildingu.
ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:
Czy należy odłożyć na później wszystkie formy integracji, spotkań firmowych, warsztatów i atrakcji dla zespołu? Zdecydowanie nie.
Szkolenie team building to unikalne doświadczenie.
Zobacz też nasze
szkolenie z motywowania. Zapraszamy!
Edutainment to termin, który powstał jako połączenie dwóch angielskich słów – entertainment (rozrywka) i education (nauka). Koncepcja zakłada, że uczestnicy mogą najwięcej nauczyć się właśnie przez zabawę. Tą zabawą mogą być właśnie warsztaty kulinarne, które wspomagają rozwój w zasadzie wszystkich możliwych kompetencji miękkich.
Dla przykładu:
- komunikacja interpersonalna – omawiany może być sposób przekazywania przepisu, wysiłki pozostałych, żeby zrozumieć przekaz, upewnić się, że wiedzą jak go zrealizować
- zarządzanie czasem – analizowany jest podział zadań, nadawanie priorytetów, reagowanie na wszelkiego rodzaju przeszkadzacze
- zarządzanie zmianą – uczestnicy muszą się zmierzyć ze zmianami zasad gry – zmienia się czas na przygotowanie potraw, skład zespołów pracujących na poszczególnych stacjach, bądź kryteria oceny potraw
- przywództwo – transformacyjne, transakcyjne, turkusowe, sytuacyjne etc. – uczestnicy omawiają jak się czuli zarządzani przez swoich liderów w różnych sytuacjach podczas gotowania, liderzy dzielą się swoimi przemyśleniami, emocjami i myślami które pojawiały się w trudnych sytuacjach
- negocjacje i perswazja – zadania kulinarne mogą być tak przygotowane, żeby uczestnicy musieli zdobywać poszczególne składniki przepisów – między sobą i z zarządzającym spiżarnią.
Sposoby uzyskania produktów mogą być początkiem dyskusji i warsztatu na temat omawianych kompetencji - współpraca i budowanie zespołu – klasyczne kompetencje, które są wykorzystywane w teambuildingu. Zwykle mechanizmy i zjawiska powstałe podczas integracji nie są szeroko omawiane. Jeśli jednak jest taka potrzeba to można wprowadzić koncepcję 5 dysfunkcji Lencioniego czy role grupowe Belbina.
Potencjał teambuildingowy warsztatów kulinarnych będzie w pełni wykorzystany jeżeli zostanie wzmocniony przez formułę edutainmentową. Warto jednak wcześniej dobrze zakontraktować się z klientem jakie cele teambuildingowe ma spełnić. Warto przedstawić możliwie opcje – klasyczny teambuilding bądź też inteligentny teambuilding kulinarny. Z naszego doświadczenia wynika, że często klienci tej drugiej opcji jeszcze nie znają, a po zapoznaniu się z nią stają się jej entuzjastami.