Wirtualna rzeczywistość (VR)
Nowe technologie pojawiają się w każdej dziedzinie życia – również w teambuildingu. Pytają o nie przedstawiciele iPokolenia, pracownicy branż digitalowych i IT oraz wszyscy ci, którzy doświadczyli wielu tradycyjnych formatów integracyjnych.
Wirtualna rzeczywistość to technologia, która pozwala na wykreowanie sztucznego obrazu otaczającej nas przestrzeni. Świat poznajemy, zakładając hełm bądź okulary VR-owe. Gracz zwykle ma do dyspozycji słuchawki i kontroler pozwalający poruszać się w wygenerowanym świecie.
Najpopularniejsze technologie to system Oculus oraz HTC Vive. Osobną kategorią są rozwiązania wykorzystujące smartfony, takie jak Google Cardboard, Samsung Gear VR.
Dziś wirtualna rzeczywistość w projektach teambuildingowych jest wykorzystywana w projektach hybrydowych – wykorzystujących kilka różnych technologii.
Wynika to z kilku przyczyn:
- Zaprojektowanie i realizacja gry VR-owej wymaga dużych nakładów pracy programistów, w związku z tym są kosztochłonne. Zwykle wykorzystuje się gotowe rozwiązania, wprowadzając delikatne modyfikacje.
- Warto limitować czas spędzony w VReality – ludzie różnią się pod względem wrażliwości na generowane w ten sposób bodźce. Hybrydowe rozwiązania powodują, że uczestnicy otrzymują również inne atrakcyjne aktywności ze świata rzeczywistego pozwalające odpocząć błędnikowi.
- W przypadku większych grup trudno sprawić, aby wszyscy równolegle korzystali z VR-u. Zamiast tego powstaje stacja wirtualnej rzeczywistości pozwalająca każdemu doświadczyć nowych wrażeń oraz zdobyć w zależności od scenariusza punkty, podpowiedź, instrukcję bądź kod dostępu.
Samo doświadczenie wirtualnej rzeczywistości jest bardzo silne i daje efekt dużej zabawy – zwłaszcza jeżeli to jest pierwsze przeżycie tego typu, dlatego warto traktować VR jako dodatkowe urozmaicenie, tuning dla bardziej klasycznych rozwiązań teambuildingowych.
Rzeczywistość rozszerzona
Często mylona z rzeczywistością wirtualną. Wikipedia definiuje AR (Augmented Reality) jako system łączący świat rzeczywisty z generowanym komputerowo. Zazwyczaj wykorzystuje obraz z kamery, na który nałożona jest, generowana w czasie rzeczywistym, grafika. Aktywności AR wykorzystują tablety i nowoczesne smartfony.
ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:
Projektując szkolenia team building dokładamy staranności w doborze aktywności dla uczestników, wyborze charyzmatycznego prowadzącego oraz profesjonalnej ekipy wspierającej i animującej wydarzenie.
Firmowe imprezy integracyjne to nasza specjalność! Sprawdź sam:
Rozszerzona rzeczywistość została szerzej zaprezentowana światu przy okazji fenomenu gry Pokemon GO. Wcześniejsze aplikacje również były popularne (np. Ingress), jednak w gronie entuzjastów gier i nowoczesnych technologii.
Rzeczywistość rozszerzona znakomicie nadaje się jako digitalowe usprawnienie
i uatrakcyjnienie tradycyjnych gier miejskich. Uczestnicy, korzystając z aplikacji zawierających mapy okolicy, poszukują action points, w których znajdują się zadania, zagadki, wskazówki pozwalające posuwać akcję wydarzenia do przodu.
Dzięki wykorzystaniu nowych technologii może wzrosnąć liczba punktów na mapie, co sprawia, że rozgrywka może nie mieć charakteru liniowego. Uczestnicy stają przed wyborami dotyczącymi strategii postępowania, co również poza większą grywalnością zabawy daje materiał do późniejszych ewentualnych omówień.
Inne zastosowanie AR:
- aktywności survivalowe,
- klasyczny teambuilding (poza stacjami tradycyjnymi z animatorami pojawiają się stacje wymagające geolokacji),
- gry terenowe,
- gry scenariuszowe,
- LARP.
Wszelkiego typu elektronika
W świecie coraz bardziej zdigitalizowanym pojawia się oczekiwanie, aby również teambuilding podążał za tym trendem. Dziś coraz więcej projektów wykorzystuje gadżety elektroniczne – zwykle w odpowiedzi na bezpośrednio artykułowane potrzeby przyszłych uczestników.
Rozwiązań jest tyle, ilu autorów, Gamma Discover może podzielić się swoimi projektami:
- Symulator łodzi podwodnej – gra kompozytowa wykorzystująca specjalnie napisany program zawierający symulator mostka kapitańskiego, torpedowni oraz maszynowni. Uczestnicy wcielają się w załogę – obsługują komputery stylizowane na sprzęt łodzi podwodnej, reagują na kryzysy odbywające się na pokładzie okrętu. Zadania wykorzystujące gadżety elektroniczne przeplatają się z aktywnościami ze świata realnego.
- Wykorzystywanie telefonów komórkowych – poza grami miejskimi bazującymi na silniku geocachingu prowadzimy teambuildingi indoorowe i outdoorowe wykorzystujące kody QR. Uczestnicy wyposażeni w smartfony z zainstalowanymi aplikacjami do czytania kodów QR podążają za jednym z kilku wątków, pokonując po drodze kolejne wyzwania.
- Drony – stają się elementem wielu integracji – od olimpiad firmowych, które są poszerzane o cyberdyscypliny (np. kierowanie latającymi dronami, turniej w kinecta, Ingress etc.), przez gry terenowe, po outdoory opierające się na kołowych odwiedzinach poszczególnych stacji.
- Lego Minstorm Robots – budowane z klocków Lego, zdalnie sterowane, z czujnikami ruchu, podczerwieni, koloru, z własnymi silnikami. Samo budowanie i kierowanie jest przyjemne.
Za pomocą legobotów uczestnicy biorą udział w różnego rodzaju rozgrywkach (typu capter the flag, seek and destroy, challenge etc.).