Edutainme!
Edutainment – termin powstały z połączenia dwóch angielskich słów – education i entertainment. Zgodnie z nazwą realizuje dwa cele – bawi i uczy – czyli łączy przyjemne z pożytecznym. Wielu twierdzi, że jest to przyszłość nie tylko świata teambuildingu, lecz także świata szkoleń.
Idea
Edutainment to nowy trend w świecie teambuildingu, szkoleń i eventów. Jak to zwykle bywa z nowymi zjawiskami, tak i w tym przypadku metodologia zbiera doświadczenia i narzędzia funkcjonujące już na rynku w zgrabną i spójną koncepcję.
Edutainment to metodologia zakładająca, że uczestnik wydarzenia otrzymuje bardzo atrakcyjne doświadczenie o dużym potencjale zaangażowania. Prawdziwe emocje, autentyczne doświadczenie staje się fundamentem pracy rozwojowej na poziomie kompetencji bądź postaw.
ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:
Gry szkoleniowe i wyjazdy integracyjne dla firm pozwalają na nawiązywanie i zacieśnianie relacji między pracownikami oraz budowanie marki pracodawcy. Pomagamy nadać takim spotkaniom odpowiednio atrakcyjną formę oraz dobrać aktywności wyzwalające energię i emocje.
Poznaj nasze rozwiązania:
I tak tradycyjny projekt teambuildingowy może stać się edutainmentem. Aktywności uczestników będą z jednej strony wspierane przez ekipę animatorów, a z drugiej monitorowane przez trenera merytorycznego. Trener, nadając strukturę swoim obserwacjom, wiążąc teorie zarządzania, rozwoju osobistego z zachowaniem uczestników podczas projektów, sprawia, że aktywności integracyjne zyskują nowy wymiar – rozwojowy.
Rozłożenie akcentów pomiędzy funkcję rozrywkową (entertain) a rozwojową (education) może być zróżnicowane. W niektórych projektach omówienia stanowią połowę całego czasu zarezerwowanego na wydarzenie – w innych omówienie stanowi ostatnie 15 minut spotkania.
Jak przekształcić teambuilding w edutainment?
Popularne dziś firmowe warsztaty kulinarne pełnią niewątpliwą funkcję integracyjną – budzą dobre emocje i wszyscy uczestnicy współpracują w osiągnięciu wspólnego celu. Jeśli jednak przeformułować warsztat gotowania na edutainment kulinarny, to uczestnicy mogą otrzymać zadania wymagające np.:
- komunikacji w zmianie,
- zarządzania zespołem rozproszonym,
- postaw współodpowiedzialności,
- orientacji na rezultaty.
Trener, obserwując aktywności uczestników w sytuacji zmiany (np. nagle zespoły mają zmienić stanowisko na inne i kończyć danie innej grupy), może wiązać koncepcje turkusowych organizacji, mistrzostwa osobistego, motywacji 2.0 czy dysfunkcji Lencioniego z sytuacjami, które wydarzyły się w studiu kulinarnym. Dzięki temu nowe koncepcje stają się zrozumiałe i uczestnicy zyskują motywację do stosowania zaleceń w praktyce.
Zastosowanie
Edutainment może być sednem projektów rozwojowych – zastępując tradycyjne szkolenia – bądź też uzupełnieniem klasycznych form rozwojowych, np. jako spektakularne rozpoczęcie bądź też zwieńczenie akademii menedżerskiej.
Edutainment może być też alternatywą dla tradycyjnych imprez firmowych. Zgodnie z teoriami motywacyjnymi Pinka – motywacja 2.0 jednym z kluczowych motywatorów pokolenia Y i Z jest rozwój. Realizacje w tym nurcie dają przekonanie uczestnikom, że czas poświęcony na teambuilding jest jednocześnie czasem ich rozwoju – zawodowego czy też osobistego.
Jako że Gamma Discover jest częścią firmy szkoleniowej Gamma, mamy wiele doświadczeń łączenia działań tradycyjnych z edutainmentowymi. W projektach o tego typu specyfice szkolenia odpowiadają za rozwój kompetencji, a edutainment za pracę na poziomie przekonań i wartości.
Badania
Gamma wraz z Akademią im. Leona Koźmińskiego jest w trakcie badań dotyczących skuteczności edutainmentu. Wstępne wyniki wskazują znacznie wyższą efektywność edutainmentu wg nowej metodologii KirkPatricka. Szczegółowe wyniki badań przedstawimy po zakończeniu pełnego procesu badawczego w II połowie 2017 roku.