Zarządzanie zmianą to zarówno jedna z koncepcji zarządzania organizacją, jak i proces, który nie przebiega według utartych, zawsze tożsamych schematów i punktów.
Nie zawsze prowadzi do identycznych rezultatów.Wynika to z tego, iż zarządzanie zmianą i jego skuteczność w dużej mierze są zależne od czynników uwarunkowanych na poziomie posiadanych przez podmiot gospodarczy zasobów ludzkich.
Im lepsza kadra kierownicza, im bardziej włączeni w procesy decyzyjne pracownicy oraz im lepszy obieg informacji i komunikacja między tymi dwiema grupa tym większa szansa na powodzenie procesu zarządzania zmianą.
Zarządzanie zmianą w organizacji to bardzo poważne przedsięwzięcie. Dlatego powinno być przeprowadzane
wyłącznie przez doświadczone kierownictwo, które będzie w stanie ten proces odpowiednio zaplanować, z uwzględnieniem scenariuszy ewentualnościowych na wypadek wystąpienia sytuacji kryzysowych, będzie w stanie skutecznie komunikować się z pracownikami niższego szczebla oraz zastosować odpowiedni poziom wymiany informacji, tak by proces przebiegł sprawnie i bez zbędnych konfliktów, a w końcu – będzie w stanie przeprowadzić reformy miesząc się w określonym czasie i budżecie.
Proces zarządzania zmianą dzieli się na następujące etapy:
- ustalenie ogólnego celu organizacyjnego;
- rozważanie istotności i wielkości zmiany;
- zidentyfikowanie kultury organizacyjnej;
- określenie krytycznych ograniczeń;
- aktywne włączenie wszystkich pracowników w proces zmian, tak, aby możliwe było uniknięcie różnorodnych konfliktów na linii pracodawca-pracownik.
Gotowość wprowadzania różnorodnych reform, jak również zmian jest absolutnie podstawowym warunkiem kształtowania kultury przedsiębiorczości. To, że zmian w dzisiejszych czasach, w warunkach wolnego, międzynarodowego rynku, nie sposób uniknąć już powszechnie wiadomo, zatem dosłownie wszyscy dobrzy menedżerowie chcący osiągać wysokie wyniki muszą wykazać się bardzo daleko idącą gotowością do transformacji i niezwykle dużym stopniem zaangażowania.