Zasady postępowania w poszczególnych sferach konfliktu 1/2
Aby minimalizować konflikt danych, konflikt wartości, konflikt relacji należy:

Zasady postępowania w poszczególnych sferach konfliktu, konflikt relacji przykłady
Aby minimalizować konflikt danych należy:
- Zakładać jako normalne, że wiedza stron konfliktu różni się pod wieloma względami, co do:
- stopnia znajomości faktów dotyczących rozwiązywanego problemu;
- sposobów rozumienia, interpretowania i oceniania poszczególnych faktów i informacji;
- przywiązywania wagi do poszczególnych faktów i informacji.
- Zakładać, że to każda strona wie więcej o swojej sytuacji.
- Upewniać się co do zrozumienia informacji podawanych jednej stronie przez drugą.
- Upewniać się co do własnego rozumienia informacji pochodzących od drugiej strony poprzez:
- dopytywanie;
- zachęcanie do kontynuacji tematu;
- powtarzanie własnymi słowami informacji pochodzących od drugiej strony z prośbą o skorygowanie w razie niezrozumienia.
- Ustalić, co jest ważne dla drugiej strony.
- Przyjąć zasadę nieoceniania drugiej strony na podstawie pochodzących od niej informacji.
- Zapobiegać tworzeniu się reguł ograniczających otwarte komunikowanie się, na przykład przekonań zniekształcających informacje podawane przez drugą stronę.
- Tworzyć atmosferę zaufania i otwartości
- Uzgodnić sposoby i procedury porozumiewania się.
- Uzgodnić cele i potrzeby, dla których zbiera się informacje.
- W razie sporów dotyczących konkretnych danych i informacji odwoływać się do ekspertów lub/ i kryteriów obiektywnych.
ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:
Jeśli zauważyłeś niepokojące sygnały, które mogą świadczyć o tym, że w twoim miejscu pracy ma miejsce problem mobbingu, warto rozważyć udział w szkoleniu antymobbingowym dla pracowników. Sprawdź również naszą ofertę szkoleń dla administracji publicznej, Sprawdź też nasze szkolenia menadżerskie oraz szkolenia HRAby minimalizować konflikt wartości należy:
- Unikać definiowania problemu w kategoriach wartości.
- Nie przypisywać stronom i ich zachowaniom wartości, których nie zadeklarowały;
- Starać się nie oceniać negatywnie wartości, które druga strona wydaje się wyznawać, bo możemy się mylić co do nich, nie znamy też stojących za nimi uzasadnień.
- Nie konfrontować wartości stron poprzez:
- myślenie w kategoriach porównywania swoich wartości w tymi, jakimi otwarcie lub prawdopodobnie kieruje się druga strona;
- otwarte wyrażanie osądów wynikających z powyższych porównań.
- Uznać wartości strony jako równouprawnione:
- mimo oczywistego przywiązania do własnych wartości zaakceptować fakt, że ludzie są różni i różne są ich sytuacje, determinujące ich wybory;
- Wobec zarysowania się różnicy wartości
- poszukiwać wartości wspólnych;
- starać się wskazywać to, co w sferze wartości łączy obie strony.
- Poszukiwać wspólnoty na poziomie pragmatycznym
- związanych na przykład ze zgodnością nadrzędnych celów stron;
- związanych z celami cząstkowymi procesu pomagania na przykład jego organizacją.
ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:
Przejdź od teorii do praktyki. Zacznij stosować postawę asertywną w życiu zawodowym i osobistym. Zobacz: szkolenie asertywność, szkolenie z komunikacji, szkolenia po angielsku.Aby minimalizować konflikt relacji należy:
- Zauważać własne emocje.
- Zdawać sobie sprawę z przyczyn własnych emocji, w tym tkwiących poza spotkaniem:
- nie będących reakcjami na zachowania drugiej strony;
- wynikających z innych sytuacji;
- wynikających z samopoczucia fizycznego;
- wynikających z podobieństwa wyglądu czy zachowań przedstawicieli drugiej strony do
- wcześniej spotkanych osób.
- Starać się pomniejszać własne negatywne emocje na przykład poprzez
- własny komfort fizyczny;
- nieprzypisanie drugiej stronie negatywnych nastawień intencji i wrogości jako skierowanych personalnie do nas samych.
- Starać się kontrolować ekspresję własnych emocji na przykład poprzez
- korygowanie zachowań niewerbalnych związanych z przeżywanymi emocjami.
- Obserwować emocje drugiej strony jako
- źródło ważnych informacji o jej problemach, nie wynikających jedynie ze spotkania (np.: posiedzenia komisji), ale również z innych okoliczności;
- skutki naszych zachowań i komunikatów;
- źródło dodatkowych informacji o odbiorze przez drugą stronę przedstawianych treści, zadawanych pytań, składanych propozycji itp.
- Pokazywać akceptację i zrozumienie dla emocji drugiej strony i prawo do ich odczuwania
- Łagodzić napięcie pojawiające się między stronami poprzez
- unikanie sformułowań zaostrzających konflikt;
- podkreślanie elementów łączących oraz chęci porozumienia i współpracy.
- W sporze założyć, że
- druga strona może mieć rację, a my możemy się mylić;
- racja może leżeć „po środku” lub po obu stronach, a spór jest pozorny i wynika nieporozumienia.
- Tworzyć równościowe zasady komunikowania i rozwiązywania problemu.
- Poprawiać komunikację:
- komunikować się więcej, zwłaszcza zapewniać drugiej stronie swobodę wypowiedzi;
- pozwalać drugiej stronie wypowiadać się jak najpełniej i „do końca”;
- proponować zasady komunikacji i upewniać się, czy odpowiadają one drugiej stronie.
- Upewniać się co do zrozumienia intencji i wypowiedzi drugiej strony.
- Dbać o potwierdzenie zrozumienia własnych komunikatów przez drugą stronę, w tym ułatwiać jej wyrażanie wątpliwości, niezrozumienia i braku zgody.
Firma szkoleniowa Gamma.
Zapraszamy do działu szkolenia otwarte gdzie znajdziesz szereg szkoleń związanych z rozwiązywaniem konfliktów. Mamy również dedykowany dział: szkolenia administracja gdzie oferujemy szkolenia dla sektora publicznego. Zapoznaj się z naszymi szkoleniami.
Zapraszamy do działu szkolenia otwarte gdzie znajdziesz szereg szkoleń związanych z rozwiązywaniem konfliktów. Mamy również dedykowany dział: szkolenia administracja gdzie oferujemy szkolenia dla sektora publicznego. Zapoznaj się z naszymi szkoleniami.
Skorzystaj z naszej bezpłatnej strefy wiedzy wikiGamma+ . Znajdziesz
tam:
- 800 pigułek wiedzy
- 40 filmów edukacyjnych
- ~14h nagrań raportów w wersji audiobook i wiele więcej