Zarządzanie konfliktem w zespole

Często traktujemy konflikt jako bardzo negatywne zjawisko, które może przynieść jedynie same przykrości dla członków zespołu. Jednak odpowiednie zarządzanie konfliktem może sprawić, że cały proces przyniesie pozytywne skutki. Natura konfliktu jest więc dwojaka: z jednej strony może on przyczyniać się do rozwoju przedsiębiorstwa, z drugiej zaś konflikt w zespole może uszkadzać struktury społeczne, powodować nieprzyjemną atmosferę a nawet wpływać na wyniki pracy.

     
    Często traktujemy konflikt jako bardzo negatywne zjawisko, które może przynieść jedynie same przykrości dla członków zespołu. Jednak odpowiednie zarządzanie konfliktem może sprawić, że cały proces przyniesie pozytywne skutki. Natura konfliktu jest więc dwojaka: z jednej strony może on przyczyniać się do rozwoju przedsiębiorstwa, z drugiej zaś konflikt w zespole może uszkadzać struktury społeczne, powodować nieprzyjemną atmosferę a nawet wpływać na wyniki pracy.

    Konflikt w zespole to nic innego, jak wyrażona różnica zdań dwóch lub więcej osób, z których przyjmują one oddzielne, często przeciwne stanowisko. Konflikty mogą dotyczyć natury prywatnej, ale również służbowej. Istotą konfliktu jest to, że dzięki niemu można stanąć po dwóch stronach a menedżer ma możliwość przyjrzenia się problemowi z perspektywy przynajmniej dwóch stron. Bezpośrednio wpływa to na rozwój przedsiębiorstwa oraz nastawienie pracowników do pracy.

    ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:

    Ulepsz swoje relacje, popraw swoją efektywność, odkryj swój potencjał i poznaj swoje mocne strony dzięki szkoleniu z testu Gallupa. Zobacz: talenty Gallupa po polskuMogą Cię również zainteresować: komunikacja interpersonalna warsztaty, zarządzanie stresem w organizacji.

    Powód jest prosty: jeśli pracownik może wyrazić swoje zdane (nawet odmienne), może on wpaść na lepsze rozwiązanie problemu. Początkowo konfliktowa sytuacja, która będzie analizowana i monitorowana, może doprowadzić do nowatorskich rozwiązań w różnych dziedzinach.

    Z pewnością osobą, która odpowiada za przebieg konfliktu w zespole jest menedżer. To właśnie on powinien wysłuchać wszystkich stron problemu oraz starać się doprowadzić do mediacji, które mają na celu wyciszenie i rozładowanie atmosfery. Następnym etapem będzie analiza problemu i oszacowanie, która strona ma rację: pozwala to na stały rozwój zespołu i umożliwia dojście do porozumienia.
     
    Na tym jednak rola menedżera się nie kończy: jeśli konflikt trwał długo lub poruszał wyjątkowo drażliwe kwestie, powinien on przez pewien czas monitorować zachowanie podwładnych. Dzięki temu wykluczy on możliwość powstania kolejnych trudnych sytuacji (które mimo rozwiązania wcześniejszego problemu mogą dotyczyć natury osobistej i personalnej) oraz będzie mógł on kontrolować efekty swoich działań z zakresu powstrzymywania konfliktów.

    ZOBACZ OSTATNIE ARTYKUŁY

    z tej strefy wiedzy

    Project management (czyli zarządzanie projektami) to szereg czynności mających na celu zrealizowanie wszystkich związanych z danym projektem założeń. Zajmują się nim osoby wchodzące w skład specjalnych zespołów projektowych, a ich praca stanowi podstawę działalności wielu przedsiębiorstw.
    AGILE to coraz popularniejsze w każdej większej (i mniejszej) firmie pojęcie związane z realizacją projektów biznesowych. Z pewnością każda osoba zatrudniona w takim miejscu choć raz się z nim spotkała.
    Nawet zespół złożony z doskonale wykształconych i kompetentnych pracowników nie będzie w stanie sprawnie realizować swoich zadań, jeśli zabraknie w nim odpowiedniego kierownictwa. Zawsze niezbędna jest osoba nadzorująca wszystkie czynności wykonywane przez pracowników.
    Aby proces produkcyjny w zakładzie przemysłowym mógł przebiegać sprawnie, potrzebna jest przynajmniej jedna kompetentna osoba kontrolująca prawidłowe wykonywanie wszystkich prac. Zadanie to spoczywa na barkach mistrza zakładu produkcyjnego.
    Profesjonalny zakład przemysłowy przypomina żywy organizm. Cały proces produkcji składa się z wielu etapów, które z kolei powiązane są z konkretnymi częściami zakładu oraz maszynami. Jeśli na którymkolwiek z tym etapów pojawią się opóźnienia lub błędy, zawsze ucierpi na tym cały proces.

    strefy wiedzy

    WikiGamma
    WikiGamma

    Autorskie raporty, wartościowy know-how, pigułki wiedzy.

    Gamma Q&A
    Gamma Q&A

    Odpowiedzi na często pojawiające się pytania z obszaru HR.

    Artykuły eksperckie
    Artykuły eksperckie

    Artykuły związane ze szkoleniami eksperckimi.

    Video
    Video

    WikiGamma w formacie video.

    Recenzje książek
    Recenzje, Stanowiska pracy

    Recenzje książek, lista najpopularniejszych zawodów.

    Artykuły
    Artykuły, Artykuły cd., Prawo

    Standardowe informacje z obszaru szkoleń.

    Daj nam poznać TWOJE POTRZEBY

    Telefon
    Zadzwoń do nas:

    tel.:505 273 550,

    Miejsce

    ul. Farysa 64
    01-971 Warszawa

    Mapa
    Znajdź nas na mapie

    Zobacz mapę

    lub użyj formularza