Zdanie, że wystarczy dobrze wyglądać, aby mieć wpływ na innych wydaje się być już od dobrych kilkudziesięciu lat nieaktualne. Jednak dziś, aby być liderem grupy, trzeba wykazywać się pewnymi cechami osobowościowymi, charakterystycznymi jedynie dla osób, mających naturalne predyspozycje do przywództwa. Nie wystarczy też górnolotne, mądre z pozoru słowa, aby być skutecznym szefem, mającym szacunek w grupie swoich podwładnych. W pracy czy codziennym życiu bardzo często zostajemy poddawani rozmaitym manipulacjom, nawet jeżeli do końca nie jesteśmy świadomi istnienia tego zjawiska. Wywieraniem wpływu w pracy określać można między innymi wykorzystywanie swojej pozycji do narzucania swojej woli, nie dawanie możliwości wyboru, podsuwanie gotowych rozwiązań bez pokazywania całości zagadnienia, wykorzystywanie znajomości słabych punktów pracownika, wycofywanie się z obietnic oraz próba wmówienia czegoś pracownikowi podczas niezobowiązującego, dość luźnego w atmosferze wyjazdu integracyjnego. Manipulacja ułatwia zdobycie odpowiedniej wiedzy, szczególnie o tych słabszych stronach danego pracownika. Oto jakie są najczęściej występujące techniki manipulacji, mające miejsce w służbowych relacjach na linii szef/kierownik - pracownik:
- wzbudzanie poczucia winy - pracownik często obarczany jest winą za niepowodzenia, nawet jeżeli nie przyczynił się bezpośrednio do ich zaistnienia lub nie dało się ich w żaden sposób uniknąć
- naruszanie prywatności, objawiające się najczęściej w postaci niezbyt przychylnych, niekiedy nawet niezwykle przykrych komentarzy odnoszących się do prywatnego życia danego pracownika
- celowe przeszkadzanie, czyli jedna z najbardziej powszechnych technik manipulacji, stosowana w znacznej większości działających na rynku firm
- wywieranie silnej presji, nawet jeżeli nie jest to uzasadnione jakimikolwiek argumentami
- '' dobry i zły'' , czyli technika manipulacji, niezwykle popularna, służąca przede wszystkim do ''zmiękczania'' pracowników, szczególnie w trakcie prowadzenia negocjacji, które mają zostać przeprowadzone na niekorzyść pracownika.