Jeśli ktoś jest bardzo zainteresowany tematem zarządzania z całą pewnością zauważył, że zarówno w polskiej jak i światowej literaturze corocznie pojawia się mnóstwo prac dotyczących rozmaitych koncepcji i metod zarządzania czy interpretacji koncepcji, która w zarządzaniu funkcjonuje już od dawna. Oto kilka najbardziej znanych współcześnie koncepcji związanych z zarządzaniem przedsiębiorstwem:
1. Benchmarking. Nazwa koncepcji pochodzi od słowa benchmark, co można tłumaczyć jako punkt orientacyjny geodety, oznaczający pewną pozycję i używany jako punkt odniesienia. Z takim tłumaczeniem pochodzenia nazwy benchmarkingu spotkać się możemy zdecydowanie najczęściej. Specjaliści w dziedzinie zarządzanie te koncepcję traktują również jako motywację do ciągłego uczenia się i doskonalenia, poprzez porównanie swojej wiedzy i umiejętności do konkurentów. Możemy wyróżnić cztery rodzaje benchmarkingu:
- wewnętrzny, który zakłada porównanie międzyzakładowe -międzywydziałowe, czasem nawet między stanowiskowe
- konkurencyjny, który jak sama nazwa wskazuje zakłada porównanie z konkurentami ( przez specjalistów uznawany jest często za najtrudniejszy rodzaj benchmarkingu)
- funkcjonalny, w którym wybrana funkcja podlega doskonaleniu przez cały czas
- ogólny ( niekiedy nazywany też horyzontalnym).
2. Lean menagement. Często nazywane też odchudzonym czy wyszczuplanym zarządzaniem. Metoda ta po raz pierwszy pojawiła się w wielu japońskich firmach. Jej prekursorem był koncern samochodowy Toyota, od niego lean menagement przejęło wiele innych firm. Koncepcja ta oparta jest na fundamentach, takich jak:
- koncentracja na potrzebach klientów
- ciągłe doskonalenie jakości produktów czy usług
- przyspieszenie rozwoju nowych produktów i szybsze wprowadzanie ich na rynek
- stosowanie najwyższej jakości aktywnego marketingu, którego celem jest pozyskiwanie jak największej grupy klientów
- zdolność do pozyskania dobrego inwestora strategicznego
- niezakłócone niczym powiązanie przedsiębiorstwa z grupą klientów.
ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:
Zarządzanie pokoleniem y – czyli jak rozmawiać z dwudziestoparolatkiem aby czuł się zmotywowany do pracy? Posiadanie w jednym zespole przedstawicieli różnych pokoleń jest wyzwaniem dla współczesnych menagerów i liderów. Szkolenie z zarządzania multigeneracyjnego pozwala bliżej przyjrzeć pokoleniom aktywnym na rynku pracy oraz dobrać odpowiedni model zarządzania do każdego z nich.
Mogą Cię również zainteresować: szkolenie z zarządzania projektami, warsztaty z komunikacji.