Zniekształcenia percepcyjne potęgują powstawanie silnych emocji typu gniew, złość. Przyczyniają się do zniekształceń w odbiorze rzeczywistości, zaprzeczaniu faktom, czego konsekwencją jest eskalacja konfliktu.
Do typowych zniekształceń percepcyjnych zaliczamy następujące mechanizmy:
Efekt lustra
Efekt szkła powiększającego
Efekt Kalego
Polaryzacja oceny
Efekt lustra
Każda ze stron sporu jest przekonana, że jest ofiarą konfliktu niesprawiedliwie potraktowaną przez drugą stronę. Obie strony wierzą w to, że bronią prawdy, sprawiedliwości i działają etycznie. Efekt lustra to zniekształcenie, które polega na tym, że każda strona w konflikcie czuje się zaatakowana. Obie strony w konflikcie są przekonane o tym, że to one mają rację, a nie przeciwnik.
Efekt szkła powiększającego
Każda ze stron dostrzega w reakcjach strony przeciwnej wszystkie negatywne cechy i czyny, nie dostrzegając tych samych zachowań u siebie. Obie strony krytykują niecne zachowania przeciwnika, pomijając fakt, że podobnie zachowały się w stosunku do drugiej strony.
Efekt Kalego
Efekt Kalego to zniekształcenie percepcyjne, które polega na tym, że każda ze stron jest przekonana, że tylko ona ma prawo zachowywać się w określony sposób, traktując identyczne reakcje drugiej strony jako nadużycie i nie do przyjęcia. Te same zachowania stron w konflikcie są przez nie całkowicie inaczej odbierane i oceniane.
Polaryzacja oceny
Ludzie bezpośrednio zaangażowani w konflikt widzą problem w czarno‐białych kolorach. Takie myślenie doprowadza do skrajnych ocen np.: „Ja mam rację i dążę do rozwiązania konfliktu, gdy tymczasem mój przeciwnik opowiada bzdury i robi wszystko, aby doprowadzić do eskalacji konfliktu”. Zniekształcenie tego typu prowadzi do tego, że informacje zostają tak przetworzone, że powstaje uproszczony i negatywny obraz drugiej strony oraz pozytywny obraz własnej osoby.
Jakość wdrożenia pracownika wpływa na wizerunek pracodawcy, zaangażowanie pracownika a w konsekwencji retencję. Mądry Onboarding wpływa na szybsze rozumienie zakresu obowiązków i odpowiedzialności, a więc efektywność pracownika. Zapraszamy na szkolenie Onboarding.
Skorzystaj z naszej bezpłatnej strefy wiedzy wikiGamma+ . Znajdziesz tam:
800 pigułek wiedzy
40 filmów edukacyjnych
~14h nagrań raportów w wersji audiobook i wiele więcej
Project management (czyli zarządzanie projektami) to szereg czynności mających na celu zrealizowanie wszystkich związanych z danym projektem założeń. Zajmują się nim osoby wchodzące w skład specjalnych zespołów projektowych, a ich praca stanowi podstawę działalności wielu przedsiębiorstw.
AGILE to coraz popularniejsze w każdej większej (i mniejszej) firmie pojęcie związane z realizacją projektów biznesowych. Z pewnością każda osoba zatrudniona w takim miejscu choć raz się z nim spotkała.
Nawet zespół złożony z doskonale wykształconych i kompetentnych pracowników nie będzie w stanie sprawnie realizować swoich zadań, jeśli zabraknie w nim odpowiedniego kierownictwa. Zawsze niezbędna jest osoba nadzorująca wszystkie czynności wykonywane przez pracowników.
Aby proces produkcyjny w zakładzie przemysłowym mógł przebiegać sprawnie, potrzebna jest przynajmniej jedna kompetentna osoba kontrolująca prawidłowe wykonywanie wszystkich prac. Zadanie to spoczywa na barkach mistrza zakładu produkcyjnego.
Profesjonalny zakład przemysłowy przypomina żywy organizm. Cały proces produkcji składa się z wielu etapów, które z kolei powiązane są z konkretnymi częściami zakładu oraz maszynami. Jeśli na którymkolwiek z tym etapów pojawią się opóźnienia lub błędy, zawsze ucierpi na tym cały proces.
Aby zapewnić jak najlepsze wrażenia, korzystamy z technologii, takich jak pliki cookie, do przechowywania i/lub uzyskiwania dostępu do informacji o urządzeniu. Zgoda na te technologie pozwoli nam przetwarzać dane, takie jak zachowanie podczas przeglądania lub unikalne identyfikatory na tej stronie. Brak wyrażenia zgody lub wycofanie zgody może niekorzystnie wpłynąć na niektóre cechy i funkcje.
Funkcjonalne
Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych.Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.