Wpływ zniekształceń percepcyjnych na konflikt
Zniekształcenia percepcyjne potęgują powstawanie silnych emocji typu gniew, złość. Przyczyniają się do zniekształceń w odbiorze rzeczywistości, zaprzeczaniu faktom, czego konsekwencją jest eskalacja konfliktu.

Do typowych zniekształceń percepcyjnych zaliczamy następujące mechanizmy:
- Efekt lustra
- Efekt szkła powiększającego
- Efekt Kalego
- Polaryzacja oceny
Efekt lustra
Każda ze stron sporu jest przekonana, że jest ofiarą konfliktu niesprawiedliwie potraktowaną przez drugą stronę. Obie strony wierzą w to, że bronią prawdy, sprawiedliwości i działają etycznie. Efekt lustra to zniekształcenie, które polega na tym, że każda strona w konflikcie czuje się zaatakowana. Obie strony w konflikcie są przekonane o tym, że to one mają rację, a nie przeciwnik.
Efekt szkła powiększającego
Każda ze stron dostrzega w reakcjach strony przeciwnej wszystkie negatywne cechy i czyny, nie dostrzegając tych samych zachowań u siebie. Obie strony krytykują niecne zachowania przeciwnika, pomijając fakt, że podobnie zachowały się w stosunku do drugiej strony.
Efekt Kalego
Efekt Kalego to zniekształcenie percepcyjne, które polega na tym, że każda ze stron jest przekonana, że tylko ona ma prawo zachowywać się w określony sposób, traktując identyczne reakcje drugiej strony jako nadużycie i nie do przyjęcia. Te same zachowania stron w konflikcie są przez nie całkowicie inaczej odbierane i oceniane.
Polaryzacja oceny
Ludzie bezpośrednio zaangażowani w konflikt widzą problem w czarno‐białych kolorach. Takie myślenie doprowadza do skrajnych ocen np.: „Ja mam rację i dążę do rozwiązania konfliktu, gdy tymczasem mój przeciwnik opowiada bzdury i robi wszystko, aby doprowadzić do eskalacji konfliktu”.
Zniekształcenie tego typu prowadzi do tego, że informacje zostają tak przetworzone, że powstaje uproszczony i negatywny obraz drugiej strony oraz pozytywny obraz własnej osoby.
– szkolenia otwarte
– szkolenia zamknięte
– szkolenia dla administracji publicznej
– szkolenia HR
i wiele innych. Zapoznaj się z nimi. Zapraszamy.
Onboarding – jak skutecznie wdrożyć nowego pracownika?
Jakość wdrożenia pracownika wpływa na wizerunek pracodawcy, zaangażowanie pracownika a w konsekwencji retencję. Mądry Onboarding wpływa na szybsze rozumienie zakresu obowiązków i odpowiedzialności, a więc…- 800 pigułek wiedzy
- 40 filmów edukacyjnych
- ~14h nagrań raportów w wersji audiobook i wiele więcej