Tworzę, więc jestem - dlaczego myślenie kreatywne w biznesie jest ważne?
Artystyczna Supergrupa Azorro stworzyła kilka lat temu performance, którego cała akcja toczyła się wokół niewielkiego stolika. Czwórka uczestników dyskusji próbowała znaleźć sposób, jak stworzyć coś nowego. Przy każdym kolejnym pomyśle dochodzili do wniosku, że wszystko już było…
W biznesie podobnie jak w sztuce wiele idei zostało już zrealizowanych. Nie oznacza to jednak, że nie można już nic zrobić. Jak znaleźć nowe, kreatywne pomysły, które sprawią, że nasza firma rozwinie się i wyprzedzi konkurencję? Czas postawić na twórcze podejście do codziennych wyzwań.
Wyjdź poza szereg, czyli kreatywne pomysły w pracy
Kreatywność wyrasta z wiedzy, aktywnego myślenia oraz wyobraźni. Jest procesem myślowym, który ma na celu tworzenie nowych idei lub powiązań z istniejącymi już pomysłami. Kreatywność pozwala na zaistnienie twórczości, która powstaje dzięki myśleniu kreatywnemu, czyli takiemu, które prowadzi do uzyskania nietuzinkowych i oryginalnych rozwiązań.
Co zyskujemy dzięki kreatywności w biznesie?
Żyjemy w świecie masowego dostępu do informacji oraz olbrzymiej konkurencyjności w każdym sektorze życia. Aby się wyróżnić i przetrwać, zwłaszcza w przypadku środowiska biznesowego, konieczne jest skuteczne i twórcze myślenie, poza utartymi schematami, które pozwoli nam wyróżnić się z tłumu i przykuć uwagę potencjalnych odbiorców.
Czym wyróżnia się osoba kreatywna?
Oczywiście, nie wszyscy są w równym stopniu kreatywni. Warto jednak pamiętać, że niektórych sposobów na pobudzenie naszej inwencji można się nauczyć. Konieczne są tylko zapał do działania, otwarcie na świat i wyzwania oraz nieustanna chęć do poszerzania swoich horyzontów i znajdywania nowych rozwiązań.
Kreatywność oznacza ciągły rozwój, ciekawość otoczenia oraz niezależność myśli, która przyczynia się do twórczej pracy nad projektami oraz daje szansę na twórcze rozwiązywanie problemów. Może ona dotyczyć działań indywidualnych, ale także zespołu, co jest szczególnie ważne z punktu widzenia firmy.
Kreatywny zespół – prawdziwa siła grupy
Większość technik kreatywnego myślenia wykorzystywanych jest w zespołach, co zapewnia różnorodność i sporą ilość pomysłów. Najciekawsze efekty można uzyskać, gdy grupa kreatywna składa się z osób dojrzałych i otwartych na nowości (według badań najlepszy wiek to 25-45 lat), reprezentujących różne postawy i środowiska naukowe, techniczne, marketingowe itp. Każdy z członków ma wówczas szansę rzucić nieco inne światło na to samo zagadnienie. Na pomysłowość grupy wpływa oczywiście jej liczebność oraz cechy każdej z indywidualności do niej należących.
Myślowe i praktyczne do it yourself, czyli metody kreatywne w biznesie
Innowacyjność w biznesie jest niezmiernie istotna, a kolejne lata przynoszą coraz większą ilość metod inwentycznych, stosowanych dla zwiększenia kreatywności zespołów.
Do najpopularniejszych należą:
- powszechnie znana burza mózgów, składająca się z dwóch faz: generowania jak największej ilości pomysłów, a następnie weryfikowania ich;
- metoda Philips 66, zbliżona do burzy mózgów, w której sześcioosobowe zespoły przez sześć minut próbują znaleźć najlepsze rozwiązanie dla wcześniej nakreślonego problemu;
- metoda kruszenia, która zakłada, że tym, co przeszkadza nam w kreatywności są ściśle ustalone normy społeczne, wpajane nam od dziecka. Metoda ta ma na celu kruszenie tego, co ogólnie przyjęte i sztampowe;
- metoda dobrych pomysłów, w której należy znaleźć rozwiązanie, posiłkując się podobnymi przykładami z prawdziwego życia.
Łącznie funkcjonuje już ponad 60 metod, które można z powodzeniem stosować w biznesowych działaniach kreatywnych grupy.
Do it yourself i inne praktyczne ćwiczenia na kreatywność
Jak już zostało to wcześniej wspomniane, innowacyjnego myślenia można się nauczyć. Najlepiej zrobić to na praktycznych warsztatach biznesowych, gdzie oprócz teorii i opisów metod dostępnych na rynku, będziemy mogli przetestować nowo zdobytą wiedzę w trakcie ćwiczeń. Jak powiedział dr C. Samuel Micklus: Nie ma czegoś takiego jak zły pomysł, zawsze natomiast istnieje pomysł lepszy. Dlatego też nigdy nie można spoczywać na laurach i trzeba regularnie pobudzać naszą kreatywność. Można ćwiczyć ją samemu lub z zespołem, świetnie się przy tym bawiąc.
Podobnie jak w przypadku metod, tak i samych ćwiczeń na kreatywność jest wiele. Do najczęstszych należą: wypisywanie jak największej ilości możliwych zastosowań dla zwykłych przedmiotów czy szukanie z czym kojarzą się nam konkretne obiekty. Ćwiczenie kreatywności biznesowej można również fenomenalnie połączyć z integracją grupy, organizując gry plenerowe, podczas których konieczne będzie zbudowanie konkretnych obiektów lub wspólne rozwiązanie kilkuetapowych zagadek.
Inną opcją jest wspólne wybranie się na warsztaty typu Do It Yourself. W ofercie wielu firm znajduje się coraz więcej produktów szkoleniowych tego rodzaju. Można wspólnie lepić garnki, uczyć się zespołowego gotowowania, a nawet tworzyć ogrody w słoikach. W ten sposób ćwiczymy kreatywność, dowiadujemy się coraz więcej o sobie nawzajem w ramach team buildingu, a efekty naszych działań mogą cieszyć wszystkich przez długi czas. To jest dopiero kreatywne podejście do szkoleń firmowych!