Jak sobie radzić w takich sytuacjach jak: problemy osobiste, wpływające na efektywność pracy, brak systematyczności i niewyrabianie się z zadaniami, rywalizacja z przełożonym, pracownik nadmiernie dyskutujący i niezgadzający z przełożonym
Trudne sytuacje - Jak rozmawiać z trudnym pracownikiem
Problemy osobiste, wpływające na efektywność pracy
Poproś pracownika na rozmowę i powiedz wprost, że wiesz o jego problemach.
Zapytaj, czy potrzebuje pomocy, okaż zainteresowanie i zrozumienie.
Ustal, w jaki sposób będzie wykonywał swoje obowiązki do czasu rozwiązania swoich problemów.
Pamiętaj, że możesz być wyrozumiały, pójść pracownikowi na rękę, ale: bez względu na wagę jego problemów, zadania służbowe muszą być wykonane; koledzy nie mogą w nieskończoność wyręczać go; nie może być traktowany na specjalnych prawach. Dlatego ustalcie taki sposób działania, który jest ukierunkowany na utrzymanie właściwej efektywności u pracownika oraz ma jasno określone ramy czasowe.
Zawrzyj z pracownikiem kontrakt psychologiczny.
Brak systematyczności i niewyrabianie się z zadaniami
Przed rozmową wypunktuj zachowania, które chciałbyś, aby pracownik zmienił – dzięki temu będziesz mógł podczas rozmowy z pracownikiem swobodnie operować faktami.
Poproś pracownika na rozmowę i powiedz wprost, że dotyczy ona niesystematyczności i opóźnień w wykonaniu zadań. Przedstaw listę zachowań, które budzą Twoje zastrzeżenia.
Wysłuchaj pracownika. Pokaż, że nie chodzi o osądzanie go, ukaranie, ale o wprowadzenie zmian w jego sposobie funkcjonowania. Pokaż pracownikowi konsekwencje dla niego, zespołu i ciebie wynikające z braku jego systematyczności.
Przedyskutuj z pracownikiem sposób działania, ewentualnie zasugeruj lub podpowiedz, co mógłby zrobić, aby wyrobić w sobie odpowiednie nawyki. Ustal plan działania i konkretne punkty kontrolne.
Zawrzyj z pracownikiem kontrakt psychologiczny, ale rozłóż rozliczanie na etapy. Nie wierz, że brak systematyczności można naprawić w krótkim czasie.
Rywalizacja z przełożonym
Przygotuj się do rozmowy. Nie możesz rozmawiać z pracownikiem o zauważonej rywalizacji, złym nastawieniu do Ciebie bez przygotowania. Sformułuj listę konkretnych sytuacji, zachowań, które budzą Twoje zastrzeżenia.
Poproś pracownika na rozmowę i przedstaw zastrzeżenia.
Daj mu możliwość wypowiedzenia się na ten temat.
Jeśli w trakcie rozmowy, pracownik będzie nastawiony rywalizacyjnie, niechętnie, lekceważąco, zacznij mówić o wzajemnych relacjach, powołując się na konkretne wypowiedzi i/lub działania.
Bądź uprzejmy, ale nie wylewny. Nie chodzi przecież o to, abyś zdobywał jego sympatię. Nie złość się, nie daj się sprowokować. Zachowuj się w sposób partnerski, ale jednocześnie formułuj wymagania.
Przedstaw jasno, jakie są Twoje oczekiwania wobec pracownika na poziomie zachowań i zawrzyj kontrakt psychologiczny.
Pracownik nadmiernie dyskutujący i niezgadzający z przełożonym
Przed rozmową przygotuj sobie zestaw argumentów – przykłady sytuacji, w których pracownik dyskutował o twoim poleceniu służbowym/propozycji, a w końcu okazało się, że dyskusja była niepotrzebna i bezcelowa.
Opcjonalnie by zmniejszyć opór u drugiej strony możesz wskazać na początku rozmowy w jego sposobie funkcjonowania te elementy, które ci się podobają i które możesz pochwalić.
Opowiedz o konkretnej sytuacji, w której dana osoba dyskutowała z Tobą i nie zgadzała się z Twoim poleceniem.
Uzasadnij, dlaczego ten sposób funkcjonowania jest niewłaściwy i czego konkretnie oczekujesz w miejsce dotychczasowych dyskusji i odmawiania współpracy.
Zawrzyj z pracownikiem kontrakt psychologiczny, że właśnie w taki sposób dany pracownik będzie funkcjonował.
Gamma. Współpracuje z nami ponad 100 trenerów. W rankingu Gazety Finansowej – „Najlepsze Firmy Szkoleniowe” zajęliśmy 1 miejsce. Wybierz nasze szkolenia. Zobacz działy: szkolenia dla kierowników, szkolenia dla administracji publicznej, szkolenia HR. Zapraszamy.
Szkolenie HR Business Partner uczy w jaki sposób budować swoją pozycję w organizacji, w relacji z biznesem, z pracownikami. Warsztat ma formułę mentoringową – uczestnicy otrzymają szereg praktycznych rekomendacji i narzędzi gotowych do wdrożenia. Zapraszamy na szkolenie przygotowujące do roli HR Business Partnera
Skorzystaj z naszej bezpłatnej strefy wiedzy wikiGamma+ . Znajdziesz tam:
800 pigułek wiedzy
40 filmów edukacyjnych
~14h nagrań raportów w wersji audiobook i wiele więcej
Project management (czyli zarządzanie projektami) to szereg czynności mających na celu zrealizowanie wszystkich związanych z danym projektem założeń. Zajmują się nim osoby wchodzące w skład specjalnych zespołów projektowych, a ich praca stanowi podstawę działalności wielu przedsiębiorstw.
AGILE to coraz popularniejsze w każdej większej (i mniejszej) firmie pojęcie związane z realizacją projektów biznesowych. Z pewnością każda osoba zatrudniona w takim miejscu choć raz się z nim spotkała.
Nawet zespół złożony z doskonale wykształconych i kompetentnych pracowników nie będzie w stanie sprawnie realizować swoich zadań, jeśli zabraknie w nim odpowiedniego kierownictwa. Zawsze niezbędna jest osoba nadzorująca wszystkie czynności wykonywane przez pracowników.
Aby proces produkcyjny w zakładzie przemysłowym mógł przebiegać sprawnie, potrzebna jest przynajmniej jedna kompetentna osoba kontrolująca prawidłowe wykonywanie wszystkich prac. Zadanie to spoczywa na barkach mistrza zakładu produkcyjnego.
Profesjonalny zakład przemysłowy przypomina żywy organizm. Cały proces produkcji składa się z wielu etapów, które z kolei powiązane są z konkretnymi częściami zakładu oraz maszynami. Jeśli na którymkolwiek z tym etapów pojawią się opóźnienia lub błędy, zawsze ucierpi na tym cały proces.
Używamy technologii takich jak pliki cookie do przechowywania i/lub uzyskiwania dostępu do informacji o urządzeniu. Robimy to, aby poprawić jakość przeglądania i wyświetlać (nie)spersonalizowane reklamy. Wyrażenie zgody na te technologie umożliwi nam przetwarzanie danych, takich jak zachowanie podczas przeglądania lub unikalne identyfikatory na tej stronie. Brak wyrażenia zgody lub jej wycofanie może niekorzystnie wpłynąć na niektóre cechy i funkcje.
Funkcjonalny
Zawsze aktywne
Techniczne przechowywanie lub dostęp są ściśle niezbędne do uzasadnionego celu, jakim jest umożliwienie korzystania z określonej usługi wyraźnie żądanej przez abonenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu za pośrednictwem sieci komunikacji elektronicznej.
Preferencje
Techniczne przechowywanie lub dostęp jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które abonent lub użytkownik nie prosił.
Statystyka
Techniczne przechowywanie lub dostęp wykorzystywane wyłącznie do celów statystycznych.Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Techniczne przechowywanie lub dostęp są wymagane do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.