Trudne sytuacje z pracownikami 2/2
Jak sobie radzić w takich sytuacjach jak: problemy osobiste, wpływające na efektywność pracy, brak systematyczności i niewyrabianie się z zadaniami, rywalizacja z przełożonym, pracownik nadmiernie dyskutujący i niezgadzający z przełożonym

Trudne sytuacje – Jak rozmawiać z trudnym pracownikiem
Problemy osobiste, wpływające na efektywność pracy
- Poproś pracownika na rozmowę i powiedz wprost, że wiesz o jego problemach.
- Zapytaj, czy potrzebuje pomocy, okaż zainteresowanie i zrozumienie.
- Ustal, w jaki sposób będzie wykonywał swoje obowiązki do czasu rozwiązania swoich problemów.
- Pamiętaj, że możesz być wyrozumiały, pójść pracownikowi na rękę, ale: bez względu na wagę jego problemów, zadania służbowe muszą być wykonane; koledzy nie mogą w nieskończoność wyręczać go; nie może być traktowany na specjalnych prawach. Dlatego ustalcie taki sposób działania, który jest ukierunkowany na utrzymanie właściwej efektywności u pracownika oraz ma jasno określone ramy czasowe.
- Zawrzyj z pracownikiem kontrakt psychologiczny.
Brak systematyczności i niewyrabianie się z zadaniami
- Przed rozmową wypunktuj zachowania, które chciałbyś, aby pracownik zmienił – dzięki temu będziesz mógł podczas rozmowy z pracownikiem swobodnie operować faktami.
- Poproś pracownika na rozmowę i powiedz wprost, że dotyczy ona niesystematyczności i opóźnień w wykonaniu zadań. Przedstaw listę zachowań, które budzą Twoje zastrzeżenia.
- Wysłuchaj pracownika. Pokaż, że nie chodzi o osądzanie go, ukaranie, ale o wprowadzenie zmian w jego sposobie funkcjonowania. Pokaż pracownikowi konsekwencje dla niego, zespołu i ciebie wynikające z braku jego systematyczności.
- Przedyskutuj z pracownikiem sposób działania, ewentualnie zasugeruj lub podpowiedz, co mógłby zrobić, aby wyrobić w sobie odpowiednie nawyki. Ustal plan działania i konkretne punkty kontrolne.
- Zawrzyj z pracownikiem kontrakt psychologiczny, ale rozłóż rozliczanie na etapy. Nie wierz, że brak systematyczności można naprawić w krótkim czasie.
Rywalizacja z przełożonym
- Przygotuj się do rozmowy. Nie możesz rozmawiać z pracownikiem o zauważonej rywalizacji, złym nastawieniu do Ciebie bez przygotowania. Sformułuj listę konkretnych sytuacji, zachowań, które budzą Twoje zastrzeżenia.
- Poproś pracownika na rozmowę i przedstaw zastrzeżenia.
- Daj mu możliwość wypowiedzenia się na ten temat.
- Jeśli w trakcie rozmowy, pracownik będzie nastawiony rywalizacyjnie, niechętnie, lekceważąco, zacznij mówić o wzajemnych relacjach, powołując się na konkretne wypowiedzi i/lub działania.
- Bądź uprzejmy, ale nie wylewny. Nie chodzi przecież o to, abyś zdobywał jego sympatię. Nie złość się, nie daj się sprowokować. Zachowuj się w sposób partnerski, ale jednocześnie formułuj wymagania.
- Przedstaw jasno, jakie są Twoje oczekiwania wobec pracownika na poziomie zachowań i zawrzyj kontrakt psychologiczny.
Pracownik nadmiernie dyskutujący i niezgadzający z przełożonym
- Przed rozmową przygotuj sobie zestaw argumentów – przykłady sytuacji, w których pracownik dyskutował o twoim poleceniu służbowym/propozycji, a w końcu okazało się, że dyskusja była niepotrzebna i bezcelowa.
- Opcjonalnie by zmniejszyć opór u drugiej strony możesz wskazać na początku rozmowy w jego sposobie funkcjonowania te elementy, które ci się podobają i które możesz pochwalić.
- Opowiedz o konkretnej sytuacji, w której dana osoba dyskutowała z Tobą i nie zgadzała się z Twoim poleceniem.
- Uzasadnij, dlaczego ten sposób funkcjonowania jest niewłaściwy i czego konkretnie oczekujesz w miejsce dotychczasowych dyskusji i odmawiania współpracy.
- Zawrzyj z pracownikiem kontrakt psychologiczny, że właśnie w taki sposób dany pracownik będzie funkcjonował.
Gamma. Współpracuje z nami ponad 100 trenerów. W rankingu Gazety Finansowej – „Najlepsze Firmy Szkoleniowe” zajęliśmy 1 miejsce. Wybierz nasze szkolenia. Zobacz działy: szkolenia dla kierowników, szkolenia dla administracji publicznej, szkolenia HR. Zapraszamy.
Budowanie pozycji i autorytetu HR Business Partnera
Szkolenie HR Business Partner uczy w jaki sposób budować swoją pozycję w organizacji, w relacji z biznesem, z pracownikami. Warsztat ma formułę mentoringową – uczestnicy… Skorzystaj z naszej bezpłatnej strefy wiedzy wikiGamma+ . Znajdziesz
tam:
- 800 pigułek wiedzy
- 40 filmów edukacyjnych
- ~14h nagrań raportów w wersji audiobook i wiele więcej