Sztuka przemówień – jak mówić, by inni nas słuchali?
Niemal każdy z nas w swoim życiu choć kilka razy musiał przemawiać. Zwykle wiąże się to ze stresem, czasem z nieprzespaną nocą – szczególnie w sytuacjach biznesowych przemówienie lub prezentacja może być wyjątkowo trudna dla początkujących mówców.

Niemal każdy z nas w swoim życiu choć kilka razy musiał przemawiać. Zwykle wiąże się to ze stresem, czasem z nieprzespaną nocą – szczególnie w sytuacjach biznesowych przemówienie lub prezentacja może być wyjątkowo trudna dla początkujących mówców. Istnieje jednak kilka prostych zasad, które mogą znacząco ułatwić nam życie!
ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:
Zdobądź umiejętności i narzędzia potrzebne do efektywnego zarządzania zespołem. Zobacz szkolenia:Przygotowanie jest kluczowym elementem, od którego zależy nasze przemówienie. Nie należy uczyć się jednak go na pamięć – za zwodnicza technika może sprawić, że w samym środku prezentacji zapomnimy słów i w konsekwencji zepsujemy cały efekt przemówienia.
Aby odpowiednio przygotować się do przemówienia możemy:
- przygotować plan przemówienia w formie punktów – taką kartkę możemy mieć ze sobą w trakcie wygłaszania mowy,
- opracować prezentację multimedialną (jeśli tylko jest to możliwe i mile widziane), która pozwoli na kierowanie się konkretnymi informacjami znajdującymi się na poszczególnych slajdach,
- przećwiczenie przemówienia przed znajomymi, przyjaciółmi, rodziną czy choćby lustrem: kilkukrotne powtórzenie nie tylko pozwoli na zapamiętanie najważniejszych informacji, ale również znalezienie synonimów słów, które znacząco ułatwią nam późniejszą mowę.
Oczywiście nie możemy zapomnieć o samej istocie prezentacji. Przykładowe przemówienie powinno zawierać wstęp, rozwinięcie i zakończenie.
To właśnie pierwszy i ostatni element są kluczowe w tym, jak odbierze nas publiczność – muszą być tak ubrane w słowa, by przyciągały zainteresowanie i chęć skupienia się na rozwinięciu, czyli głównej części merytorycznej. Warto zadawać pytania, które wymuszają na słuchaczach skupienie lub elementy, które uatrakcyjnią wypowiedź (np. fragmenty humorystyczne). Ale nic na siłę!
W sytuacjach biznesowych często liczy się przede wszystkim profesjonalizm, co oznacza, że sam rodzaj prezentacji lub przemówienia musi być konkretnie dobrany pod naszych słuchaczy. To właśnie środkowa część (rozwinięcie) musi być najbardziej bogata w informacje, które będą wartościowe dla odbiorców.
Sztuka wystąpień i prezentacji
Niezależnie od tego jak “ładna” jest prezentacja ludzie niewiele z niej zapamiętują. Nie mogą więc przekazać tych informacji innym. Odbiorcy prezentacji rzadko są jedynymi decydentami,…- 800 pigułek wiedzy
- 40 filmów edukacyjnych
- ~14h nagrań raportów w wersji audiobook i wiele więcej