Style rozwiązywania konfliktów 2/2
Ciąg dalszy artykułu: Style rozwiązywania konfliktów. Kolejne style: brak rozwiązania, przegrany – wygrany, wygrany – wygrany.

Brak rozwiązania
Skrypt ten nazywany jest często przegrany – przegrany. Ludzie kierujący się tym skryptem zakładają, że lepszym rozwiązaniem jest przegrana obu stron sporu niż wygrana wyłącznie jednej, przeciwnej. Przyczyną stosowania tego skryptu może być zarówno potrzeba prestiżu, jak i rywalizacji. Dla ludzi, którzy cenią prestiż, przegrana w sytuacji, gdy druga strona wygrywa, może być zagrożeniem „utraty twarzy”. Im większy kontrast pomiędzy ich klęską i sukcesem drugiej strony, tym bardziej ich prestiż jest narażony na szwank. Starają się więc maksymalnie zmniejszyć różnicę pomiędzy wynikiem obu stron sporu poprzez doprowadzenie do braku realizacji potrzeb przez pozostałe osoby zaangażowane w spór. Ludzie kierujący się potrzebą rywalizacji z reguły zaczynają od skryptu wygrany – przegrany. Jeżeli definiują sytuację w sposób wykluczający osiągnięcie sukcesu (wygrany – przegrany), przekierowują działania w celu zmniejszenia sukcesu drugiej strony. Będąc w sytuacji konfliktu z osobą kierującą się tą strategią, mamy trzy drogi działania. Pierwsza opcja to propozycja rozwiązania, które fasadowo stawiają stronę przeciwną na pozycji wygranego. Dzięki temu druga strona sporu zrealizuje swoją potrzebę psychologiczną – niezależnie od tego, czy będzie to potrzeba prestiżu czy rywalizacji.
Drugi wariant to gra na zwłokę. Być może okoliczności zewnętrzne na tyle przedefiniują sytuację, że łatwiej będzie znaleźć rozwiązanie zaspokajające interesy obu stron sporu. Jeżeli nie ma możliwości realizacji pierwszej i drugiej opcji, należy przyjąć strategię minimalizowania strat. Godząc się na sytuację braku realizacji większości celów, staramy się zrealizować przynajmniej część interesów własnych.
Przegrany – wygrany
Jest to skrypt życiowy, u podłoża którego leży potrzeba dobrych relacji z ludźmi. Część osób zakłada, że konflikt niezależnie od rozwiązania przynosi wysokie szkody emocjonalne. Nie chcąc ich doświadczać, rezygnują z własnych potrzeb na rzecz zachowania dobrych relacji z pozostałymi osobami zaangażowanymi w konflikt. Skrypt ten występuje często w relacjach osobistych – zwłaszcza w sytuacji, gdy druga strona sporu kieruje się skryptem wygrany – przegrany.
Będąc w sytuacji konfliktu z osobą kierującą się tym skryptem życiowym, warto zdefiniować drugiej stronie sporu sytuację jako nie zagrażającą na poziomie osobistym, emocjonalnym. Jednocześnie warto szukać rozwiązań, które będą jednocześnie korzystne dla przeciwnej strony konfliktu.
Wygrany – wygrany
Jest to skrypt, który w dłuższej perspektywie przynosi najwięcej korzyści obu stronom konfliktu. Ludzie kierujący się tym skryptem z reguły wysoko cenią sobie dobre relacje z innymi, szczerość, granie fair play. Realizowanie tego skryptu pozwala wypracować takie rozwiązania, które w pełnym stopniu realizują interesy obu stron sporu. Na poziomie deklaratywnym, czyli jawnych deklaracji, większość pytanych odpowiada, że stosuje ten skrypt zachowania w sytuacji konfliktu. W rzeczywistości jest to jeden z najrzadziej występujących skryptów. Będąc w sytuacji konfliktu z osobami kierującymi się tym skryptem, warto wzmacniać i wspierać działania nastawione na szukanie rozwiązań integratywnych.
Chcesz dowiedzieć się jak unikać i rozwiązywać konflikty w firmie? Zobacz szkolenia przez nas realizowane. Współpracuje z nami ponad 100 trenerów. W rankingu Gazety Finansowej – „Najlepsze Firmy Szkoleniowe” zajęliśmy 1 miejsce. Zobacz działy: szkolenia dla kierowników, szkolenia dla administracji publicznej, szkolenia HR. Zapraszamy.
Zarządzanie zmianą w wymagającej rzeczywistości VUCA
Współczesne otoczenie biznesowe, określane jest jako “świat VUCA”. VUCA to akronim wprowadzony przez amerykańskich wojskowych strategów na określenie sytuacji, jaka powstała po zakończeniu Zimnej Wojny:…Retencja – jak zatrzymać najlepszych pracowników w firmie?
Dziś pracownik zdalny może siedząc za biurkiem w domu przejść zdalną rekrutację, onboarding i nie ruszając się z domu świadczyć te same usługi nowemu pracodawcy.…- 800 pigułek wiedzy
- 40 filmów edukacyjnych
- ~14h nagrań raportów w wersji audiobook i wiele więcej