Skrypt ten nazywany jest często przegrany – przegrany. Ludzie kierujący się tym skryptem zakładają, że lepszym rozwiązaniem jest przegrana obu stron sporu niż wygrana wyłącznie jednej, przeciwnej. Przyczyną stosowania tego skryptu może być zarówno potrzeba prestiżu, jak i rywalizacji. Dla ludzi, którzy cenią prestiż, przegrana w sytuacji, gdy druga strona wygrywa, może być zagrożeniem „utraty twarzy”. Im większy kontrast pomiędzy ich klęską i sukcesem drugiej strony, tym bardziej ich prestiż jest narażony na szwank. Starają się więc maksymalnie zmniejszyć różnicę pomiędzy wynikiem obu stron sporu poprzez doprowadzenie do braku realizacji potrzeb przez pozostałe osoby zaangażowane w spór. Ludzie kierujący się potrzebą rywalizacji z reguły zaczynają od skryptu wygrany – przegrany. Jeżeli definiują sytuację w sposób wykluczający osiągnięcie sukcesu (wygrany – przegrany), przekierowują działania w celu zmniejszenia sukcesu drugiej strony. Będąc w sytuacji konfliktu z osobą kierującą się tą strategią, mamy trzy drogi działania. Pierwsza opcja to propozycja rozwiązania, które fasadowo stawiają stronę przeciwną na pozycji wygranego. Dzięki temu druga strona sporu zrealizuje swoją potrzebę psychologiczną – niezależnie od tego, czy będzie to potrzeba prestiżu czy rywalizacji. Drugi wariant to gra na zwłokę. Być może okoliczności zewnętrzne na tyle przedefiniują sytuację, że łatwiej będzie znaleźć rozwiązanie zaspokajające interesy obu stron sporu. Jeżeli nie ma możliwości realizacji pierwszej i drugiej opcji, należy przyjąć strategię minimalizowania strat. Godząc się na sytuację braku realizacji większości celów, staramy się zrealizować przynajmniej część interesów własnych.
Przegrany – wygrany
Jest to skrypt życiowy, u podłoża którego leży potrzeba dobrych relacji z ludźmi. Część osób zakłada, że konflikt niezależnie od rozwiązania przynosi wysokie szkody emocjonalne. Nie chcąc ich doświadczać, rezygnują z własnych potrzeb na rzecz zachowania dobrych relacji z pozostałymi osobami zaangażowanymi w konflikt. Skrypt ten występuje często w relacjach osobistych – zwłaszcza w sytuacji, gdy druga strona sporu kieruje się skryptem wygrany – przegrany. Będąc w sytuacji konfliktu z osobą kierującą się tym skryptem życiowym, warto zdefiniować drugiej stronie sporu sytuację jako nie zagrażającą na poziomie osobistym, emocjonalnym. Jednocześnie warto szukać rozwiązań, które będą jednocześnie korzystne dla przeciwnej strony konfliktu.
Wygrany – wygrany
Jest to skrypt, który w dłuższej perspektywie przynosi najwięcej korzyści obu stronom konfliktu. Ludzie kierujący się tym skryptem z reguły wysoko cenią sobie dobre relacje z innymi, szczerość, granie fair play. Realizowanie tego skryptu pozwala wypracować takie rozwiązania, które w pełnym stopniu realizują interesy obu stron sporu. Na poziomie deklaratywnym, czyli jawnych deklaracji, większość pytanych odpowiada, że stosuje ten skrypt zachowania w sytuacji konfliktu. W rzeczywistości jest to jeden z najrzadziej występujących skryptów. Będąc w sytuacji konfliktu z osobami kierującymi się tym skryptem, warto wzmacniać i wspierać działania nastawione na szukanie rozwiązań integratywnych.
Chcesz dowiedzieć się jak unikać i rozwiązywać konflikty w firmie? Zobacz szkolenia przez nas realizowane. Współpracuje z nami ponad 100 trenerów. W rankingu Gazety Finansowej – „Najlepsze Firmy Szkoleniowe” zajęliśmy 1 miejsce. Zobacz działy: szkolenia dla kierowników, szkolenia dla administracji publicznej, szkolenia HR. Zapraszamy.
Współczesne otoczenie biznesowe, określane jest jako „świat VUCA”. VUCA to akronim wprowadzony przez amerykańskich wojskowych strategów na określenie sytuacji, jaka powstała po zakończeniu Zimnej Wojny: Volatility (zmienność, ulotność), Uncertainty (niepewność), Complexity (złożoność) i Ambiguity (niejednoznaczność). Szkolenie dostarcza szeregu dobrych praktyk, narzędzi pozwalających sprawniej funkcjonować zespołowi w kontekście nieustających zmian.
Dziś pracownik zdalny może siedząc za biurkiem w domu przejść zdalną rekrutację, onboarding i nie ruszając się z domu świadczyć te same usługi nowemu pracodawcy. Jeśli jednym z głównych tzw. pull factors jest więź pracownika z zespołem i firmą to praca zdalna skutecznie go niweluje. Warto zajmować się czasach pandemii retencją bo wdrażanie nowych pracowników w trybie zdalnym jest bardzo czasochłonne i trudne organizacyjnie.
Skorzystaj z naszej bezpłatnej strefy wiedzy wikiGamma+ . Znajdziesz tam:
800 pigułek wiedzy
40 filmów edukacyjnych
~14h nagrań raportów w wersji audiobook i wiele więcej
Project management (czyli zarządzanie projektami) to szereg czynności mających na celu zrealizowanie wszystkich związanych z danym projektem założeń. Zajmują się nim osoby wchodzące w skład specjalnych zespołów projektowych, a ich praca stanowi podstawę działalności wielu przedsiębiorstw.
AGILE to coraz popularniejsze w każdej większej (i mniejszej) firmie pojęcie związane z realizacją projektów biznesowych. Z pewnością każda osoba zatrudniona w takim miejscu choć raz się z nim spotkała.
Nawet zespół złożony z doskonale wykształconych i kompetentnych pracowników nie będzie w stanie sprawnie realizować swoich zadań, jeśli zabraknie w nim odpowiedniego kierownictwa. Zawsze niezbędna jest osoba nadzorująca wszystkie czynności wykonywane przez pracowników.
Aby proces produkcyjny w zakładzie przemysłowym mógł przebiegać sprawnie, potrzebna jest przynajmniej jedna kompetentna osoba kontrolująca prawidłowe wykonywanie wszystkich prac. Zadanie to spoczywa na barkach mistrza zakładu produkcyjnego.
Profesjonalny zakład przemysłowy przypomina żywy organizm. Cały proces produkcji składa się z wielu etapów, które z kolei powiązane są z konkretnymi częściami zakładu oraz maszynami. Jeśli na którymkolwiek z tym etapów pojawią się opóźnienia lub błędy, zawsze ucierpi na tym cały proces.
Używamy technologii takich jak pliki cookie do przechowywania i/lub uzyskiwania dostępu do informacji o urządzeniu. Robimy to, aby poprawić jakość przeglądania i wyświetlać (nie)spersonalizowane reklamy. Wyrażenie zgody na te technologie umożliwi nam przetwarzanie danych, takich jak zachowanie podczas przeglądania lub unikalne identyfikatory na tej stronie. Brak wyrażenia zgody lub jej wycofanie może niekorzystnie wpłynąć na niektóre cechy i funkcje.
Funkcjonalny
Zawsze aktywne
Techniczne przechowywanie lub dostęp są ściśle niezbędne do uzasadnionego celu, jakim jest umożliwienie korzystania z określonej usługi wyraźnie żądanej przez abonenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu za pośrednictwem sieci komunikacji elektronicznej.
Preferencje
Techniczne przechowywanie lub dostęp jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które abonent lub użytkownik nie prosił.
Statystyka
Techniczne przechowywanie lub dostęp wykorzystywane wyłącznie do celów statystycznych.Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Techniczne przechowywanie lub dostęp są wymagane do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.