Pracodawcy doskonale zdają sobie sprawę z tego, że utrzymanie wysokiego zaangażowania i dużego poziomu motywacji, zmierzającego do ciągłego rozwoju własnych kompetencji, czy to u nowych czy starszych pracowników jest zadaniem niezwykle trudnym. Dlatego muszą oni zadbać o odpowiedni poziom motywacji wśród swoich pracowników wszelkimi, dostępnymi im sposobami. Jeśli chodzi o sposoby motywowania, podzielić można je na dwie grupy:
- motywacje zewnętrzną, która opiera się przede wszystkim przyznawaniem nagród za określone zasługi. Takimi nagrodami mogą być np. podwyżki, pochwały, premie, bonusy, awanse. Warto jednak mieć świadomość tego, że jeśli chodzi o motywację, to w parze z nagrodami idą również kary, które pracownik ponosi, jeżeli odpowiednio nie wywiąże się z powierzonych mu przez zwierzchnika zadań. W firmach najczęściej stosowane są kary takie jak działania dyscyplinarne, wstrzymanie płacy, krytyka czy też stała kontrola działań podejmowanych przez ukaranego pracownika;
- motywację wewnętrzną, czyli wpływanie poniekąd na zachowanie pracownika tak, aby pewne działania podejmował on świadomy tego, że chce postąpić właśnie tak a nie inaczej, bez jakiegokolwiek przymusu. w praktyce wygląda to tak, że dany pracownik należycie wyplenia powierzone mu przez zwierzchnika zadania, niezależnie od tego, czy pozostaje on pod ciągłą kontrolą czy też nie. W postępowaniu takiej osoby, drugoplanową rolę odgrywa możliwość otrzymania bonifikaty za wybitne zasługi na rzecz interesów pracodawcy. Za takie bodźce motywujące uznać można przede wszystkim poczucie odpowiedzialności, dużą swobodę działania, szansę na rozwój osobisty, ciekawe zadania i nowe wyzwania, szanse na awans lub podwyżkę itp.
Jest kilka zasad, których pracodawcy bezwzględnie musza się trzymać, aby motywować sowich pracowników do jak najefektywniejszej pracy
1. Należy rozpoznać potrzeby pracownika
2. Przed pracownikiem należy stawiać coraz to nowsze wyzwania
3. Stawianie przed pracownikiem wysokich celów
4. Błędy należy traktować jako naturalną kolej rzeczy
5. Przedstawianie pracownikowi najlepszych wzorców