Scrum - role jakie w nim występują
Pomimo rozwoju wielu metodologii przyjętych w zarządzaniu projektami informatycznymi, to właśnie scrum zyskuje na popularności. Jest to metodologia przyjmująca klarowny podział ról członków zespołu. Mamy tutaj do czynienia z takimi rolami, jak Właściciel Produktu, Scrum Master czy, oczywiście, członkami zespołu developerskiego.
W celu właściwego wdrożenia tej metodologii, nieodzowne są szkolenia. Doświadczenie pokazuje, że szkolenie product owner pozwala na „opiekę” nad produktem przez wyspecjalizowaną w tym celu osobę, szkolenia scrum developer umożliwiają wdrożenie przez wszystkich w zespole tego systemu i usprawniają komunikację, a szkolenia scrum master uczą wyselekcjonowaną osobę, jak postępować i pracować w systemie scrum.
Szkolenie product owner jest niezbędne temu członkowi zespołu, który będzie reprezentował interesy klienta, a zatem zajmował się zbieraniem wymagań i przekładał to na język developerów. Najczęściej nie jest on jednak odpowiedzialny za wdrażanie scrum do projektu – najlepiej, by szkolenia scrum master odbywały inne, niepowiązane z produktem osoby.
Najczęściej jest to jedna osoba w zespole, która zajmie się przede wszystkim implementacją procesu, przydzielaniem zadań poszczególnym członkom zespołu oraz będzie usuwać wszelkie przeszkody stawające na drodze do realizacji projektu.
Szkolenia scrum developer powinny objąć pozostałych członków zespołu, zwykle w zalecanej liczbie od trzech do dziewięciu osób. Zajmą się one głównie realizacją projektu i przede wszystkim wywiązywaniem się z podjętych zadań na czas.
Oprócz tego, powinny również komunikować o wszelkich problemach dotyczących realizacji projektu na bieżąco, aby scrum master mógł usunąć wszelkie przeszkody prowadzące do możliwych opóźnień w dostarczeniu gotowego produktu do klienta.
Warto zaznaczyć, że w scrum niezmiernie ważne są sprinty i codzienne spotkania, podczas których komunikują się wszyscy członkowie zespołu, zdając krótkie sprawozdanie ze swoich postępów w pracy lub komunikując o dowolnego typu przeszkodach uniemożliwiających realizację poszczególnych etapów. Domyślnie, klient powinien być na bieżąco w równych odstępach czasu informowany o postępach.