Menedżer to z pewnością osoba wielozadaniowa, często bez skonkretyzowanych funkcji: w końcu ma być on odpowiedzialny za zespół, dostosowywać swoją pracę do aktualnych potrzeb organizacji i koordynować oraz zarządzać procesami i projektami, które są wdrażane w firmie.
Jednak bez względu na charakter organizacji, role menedżerskie się nie zmieniają. Dzielą się one na trzy podstawowe grupy: decyzyjne, interpersonalne i komunikacyjne.
Decyzyjne funkcje menedżera To z pewnością najwyższy poziom funkcji, które wymagają odpowiedniej wiedzy, doświadczenia i zaangażowania. Menedżerowie wyższych szczebli są często odpowiedzialni za poszukiwanie nowych rynków zbytu, inicjowanie projektów oraz podejmowanie decyzji na różnych stopniach odpowiedzialności. Do decyzyjnych ról menedżera należy również pozyskiwanie odpowiednich pracowników oraz rozwiązywanie umów w przypadku, gdy ci nie spełniają swoich funkcji w pracy.
Interpersonalne role menedżera Menedżer to zarówno przywódca, lider oraz łącznik między poszczególnymi działami. Do obowiązków interpersonalnych menedżera należy:
- określanie wymagań dotyczących pracy w zespole, jak i pracy indywidualnej poszczególnych pracowników
- organizowanie i zarządzanie miejscem pracy
- podział obowiązków
- informowanie o przebiegu prac, wymaganiach odgórnych
- nadzorowanie pracy
Komunikacja - cecha i rola każdego menedżera
Role komunikacyjne to jedne z najważniejszych: w końcu każdy dobry menedżer posiada rozwinięte zdolności komunikacyjne, motywacyjne i negocjacyjne. Role menedżerskie z zakresu komunikacji przejawiają się zarówno w trakcie pracy z zespołem i współpracownikami, jak i w czasie pełnienia funkcji zewnętrznych (takich jak praca z klientem, dostawcą czy kontrahentem).
Menedżerowie często są wspaniałymi mówcami, osobami, które doskonale motywują zespół oraz szybko reagują na podane informacje czy zadania.
Role menedżerskie to elementy pracy, które każdy może rozwijać. Na rynku znajdziemy wiele szkoleń i kursów, które nie tylko umożliwią przyszły awans i wzmocnią naszą atrakcyjność na rynku pracy, ale pozwolą również rozwijać swoje kompetencje każdego dnia i stawać się lepszym i skuteczniejszym pracownikiem.