Rozwiązanie problemów z retencją pracowników w firmie nigdy nie jest zadaniem łatwym. Często zdarza się też, że skuteczne rozwiązanie tego problemu generuje mnóstwo dodatkowych kosztów. Jak pokazują liczne, przeprowadzane często anonimowo badania, większość pracowników nie zmienia miejsca pracy z uwagi na pieniądze. Taka jest przynajmniej oficjalna wersja. Wielu pracowników twierdzi, że porzuciło swoją poprzednią prace właśnie ze względu na niskie zarobki, tym samym przemilczając wiele innych problemów, które w znacznie większym stopniu mogły spowodować chęć zmiany pracodawcy. Specjaliści przyjmują, że istnieje sześć głównych motywatorów, które pozwalają na zapobieganie oraz skuteczną walkę z retencją pracowników. Oto one:
1. Szczera rozmowa. Dobra, obustronna komunikacja pomiędzy menadżerami a pracownikami pozwala na utrzymanie odpowiedniej atmosfery w pracy. Pod warunkiem oczywiście, że odbywa się ona przy zachowaniu wzajemnego szacunku, a prowadzone dyskusje są konstruktywne.
2. Ekscytująca praca w której nie brakuje pozytywnych wyzwań. Każdy z pracowników powinien mieć przed sobą jasno postawione cele, które powinien zrealizować. Osiągnięcia powinny być oceniane. Wysoka ocena za wysoką premię? Motywacja niemal idealna.
3. Ciągłe doskonalenie umiejętności i poszerzanie wiedzy. Pracownicy będą zadowoleni, jeśli będą mogli okresowo uczestniczyć w szkoleniach, dotyczących charakteru ich zawodowej pracy.
4. Pochwały i nagradzanie za osiąganie wybitnych efektów pracy.
5. Optymalna kontrola nad pracą pracowników.
6. Okresowe raportowanie. Na grupę pracowników bardzo motywująco podziałają okresowo przedstawiane im raporty, pokazujące och wpływ na funkcjonowanie przedsiębiorstwa.
Dla dobra przedsiębiorstwa menadżerowie powinni mieć znaczący wpływ na ustalanie wysokości pensji danego pracownika. Jeśli menadżer może zadecydować o przyznaniu premii czy podwyżki dla pracownika, który na to swoją ciężką pracą zasłużył, zyskuje większe pole do manewru przy przeciwdziałaniu retencji pracowników.