Pokolenie milenium na rynku pracy
Obecny rynek pracy jest dynamiczny oraz podlega ciągłym zmianom, o czym decydują nie tylko poszczególne uwarunkowania gospodarcze, ale także zróżnicowana struktura wiekowa osób będących aktywnych zawodowo. Co prawda koegzystencja poszczególnych pokoleń jest naturalnym zjawiskiem, niemniej stanowi ogromne wyzwanie dla pracodawców, którzy to znajdują w obliczu zmian dotyczących zarządzania zasobami ludzkimi.
Pracownicy w poszczególnych firmach różnią się między sobą nie tylko wiekiem lecz także posiadają różnorodne umiejętności, doświadczenie zawodowe oraz mentalność społeczną.
Nowe pokolenie na rynku pracy
Obecnie na rynku pracy wśród ludzi aktywnych zawodowo można wyróżnić cztery następujące pokolenia:
- Baby Boomers – czyli ludzie urodzeni w latach 1946-1969,
- Generacja X -Baby Busters – czyli ludzie urodzeni w latach 1970-1979,
- Generacja Y - Milenialsi – czyli osoby urodzone w latach 1980-1999,
- Generacja Z – ludzie urodzeni po roku 2000 roku
Dwa najmłodsze pokolenia – czyli pokolenie milenium i generacja Z to stosunkowo młode osoby wchodzące dopiero na obecny rynek pracy lub też nadal się uczące się. Odróżniają się one znacznie od pokoleń starszych, nie tylko pod kątem wieku oraz doświadczenia. Pokolenie Y posiada zupełnie nowe spojrzenie na pracę zawodową, pracodawcę, a także rolę pracownika w firmie.
Pokolenie Y na rynku pracy
Pokolenie Y jest pierwszą z generacji określanych wspólnym mianem "millenialsów". Osoby urodzone w latach osiemdziesiątych na rynku pracy są otwarte na nowe wyzwania. Mocno angażują się w interesującą ich pracę, ceniąc sobie jednocześnie elastyczność odnośnie do godzin oraz miejsca pracy. Co więcej pokolenie milenium oczekuje satysfakcjonującej płacy oraz inwestowania w ich rozwój zawodowy.
Warto zdawać sobie sprawę z tego, że nie jest łatwo zostać autorytetem dla nowego pokolenia i udaje się to osobom wyróżniającym się odpowiednimi kompetencjami, a nie wyłącznie wyższym w hierarchii stanowiskiem.
Nowe pokolenie oczekuje od miejsca pracy płaskiej struktury organizacyjnej, bliskich kontaktów z przełożonymi oraz pełnej otwartości na dyskusje.
Pokolenie milenium posiada również słabą strony wśród których można wymienić nierealistyczne oczekiwania oraz przedkładanie własnej wygody nad oczekiwania swego pracodawcy. Ponadto pokolenie y na rynku pracymiewa także duże problemy z właściwą komunikacją interpersonalną w poszczególnych zespołach międzypokoleniowych.
Nowe pokolenie – cechy charakterystyczne
Pokolenie milenium to ludzie którzy urodzili się w ostatnich latach socjalizmu, czyli w latach 90-tych. W związku z tym ludzie ci zdobywali edukację, a następnie wchodzili w dorosłość w nowych warunkach gospodarki wolnorynkowej. W związku z tym ich niezwykle istotne doświadczenia pokoleniowe to:
- kontakt z nowymi technologiami, które to rozwijały się na ich oczach. Można tu wymienić komputer, internet, telefon komórkowy oraz inne komunikatory
- stale rosnący standard życia oraz konsumpcji
- większe możliwości wyboru edukacji oraz drogi zawodowej, bowiem powstały nowe specjalności
- większa mobilność oraz otwartość na świat. Mieli możliwość znacznie łatwiejszego podróżowania oraz kontaktu z innymi kulturami poprzez internet oraz dobrą znajomość języków obcych
- znajomość nowoczesnych technologii. Pokolenie Y miała możliwość szybkiego zdobywania potrzebnych informacji oraz tworzenia wirtualnych społeczności
- szybkie tempo życia – czyli możliwość szybkiej komunikacji, przemieszczania się, robienia kilku rzeczy w jednym czasie oraz niecierpliwość i chęć posiadania wszystkiego jednocześnie.
- zmiana podejścia do własnego życia - pokolenie mileniumto ludzie posiadający większy indywidualizm, samodzielność, wysoką samoocenę, oraz charakteryzujące się dążeniem do samorealizacji.
Zarządzanie kompetencjami nowego pokolenia nie jest łatwe. Otóż pokolenie, które wchodzi obecnie na rynek pracy jest ogromnym wyzwaniem dla właścicieli czy menedżerów firm, gdyż młodzi ludzie mają inne oczekiwania odnośnie zarządzania i komunikacji, niż ich nieco starsi koledzy.