Podstawowe narzędzia motywowania dla menedżerów
Informacja zwrotna jest działaniem dla drugiej osoby, informacją o tym, jak ją postrzegamy, co o niej myślimy, jakie zachowania widzimy. Intencja, z jaką przekazywana jest informacja zwrotna, jest ważniejsza niż jej forma. Intencja jest odbierana właściwie, kiedy mamy zaufanie do drugiej osoby.

Podstawowe narzędzia motywowania
Narzędzia motywowania – Informacja zwrotna jest bardzo efektywnym narzędziem zarządzania podwładnymi, gdyż prowadzi w szybki sposób do zmiany zachowania lub zwiększenia motywacji. Umiejętnie wykorzystywana informacja zwrotna buduje Twój autorytet jako lidera.
Narzędzia motywowania – Feedback jest jednym z najpotężniejszych i najbardziej naturalnych narzędzi i rozwojowych.
Dlaczego menadżerowie unikają informacji zwrotnej:
- Informacja zwrotna jest odbierana jako coś sztucznego – w szczególności model kanapki. Czasami szukamy na siłę pozytywnej informacji zwrotnej w sytuacji, kiedy nie widzimy aspektów pozytywnych.
- Traktujemy czyjąś dobrą pracę jako coś oczywistego, za co otrzymuje wynagrodzenie.
- Jesteśmy tak skoncentrowani na wypełnianiu zadań, że nie dostrzegamy potrzeby zwracania uwagi na zachowania innych ważnych dla nas osób.
Czym nie jest informacja zwrotna?
Wielu menadżerów udziela informacji zwrotnej tylko w celu przekazania krytyki. Tymczasem informacja zwrotna ma przede wszystkim pozytywną intencję – jej celem jest wyrażenie uznania dla pracowników oraz informacji o obszarze wymagającym poprawy. Jej celem jest rozwój pracownika, a nie jego krytyka.
Stereotypy na temat informacji zwrotnej
- Nie ma sensu chwalić pracownika za dobrze wykonywaną pracę – przecież wszyscy wiedzą, że jest dobra.
- Zbyt częste chwalenie może sprawić, że pracownik poczuje się zbyt pewnie i będzie miał dodatkowe oczekiwania.
- Pracowników motywuje przede wszystkim podwyżka a nie słowne uznanie.
- Nie mam czasu na chwalenie podwładnych – mam wystarczająco dużo własnych obowiązków.
- Dawanie komplementów za pracę może obniżyć autorytet przełożonego.
- Informację zwrotną należy dawać tylko w przypadku popełnienia przez pracownika błędów.
Jakie są skutki braku informacji zwrotnej od przełożonego?
- Pracownik nie wie, co robi dobrze a co źle.
- Obniża się motywacja do pracy – brak uznania wywołuje myśli, że nie warto się starać, ponieważ nikt tego nie dostrzega.
- Długotrwały brak doceniania może prowadzić do spadku zaangażowania.
- Pracownik może mieć nierealistyczną ocenę sytuacji.
- Pracownik może mieć wrażenie, że jego praca jest mało ważna.
Rola informacji zwrotnej w budowaniu autorytetu lidera – po co feedback?
Dzięki niemu Twoi podwładni dowiadują się, jak są spostrzegani przez Ciebie.Informacja zwrotna prowadzi do zmiany zachowania lub przekonań. Pozwala dostrzec zjawiska, z których istnienia nie zdajemy sobie sprawy na co dzień. Narzędzia motywowania – dla menadżerów feedback jest również ważnym narzędziem kształtowania zachowań zespołów, a także nieocenionym źródłem wiedzy o odczuciach ludzi, z którymi pracują.
i wiele innych. Zapoznaj się z nimi. Zapraszamy.
Budowanie pozycji i autorytetu HR Business Partnera
Szkolenie HR Business Partner uczy w jaki sposób budować swoją pozycję w organizacji, w relacji z biznesem, z pracownikami. Warsztat ma formułę mentoringową – uczestnicy…- 800 pigułek wiedzy
- 40 filmów edukacyjnych
- ~14h nagrań raportów w wersji audiobook i wiele więcej