Metod oceny pracowników jest bardzo wiele: jej wybór uzależniony powinien być od charakteru firmy, branży, stosunków między pracownikami i kultury organizacyjnej przedsiębiorstwa. Jednak istnieją systemy uniwersalne, które można dopasowywać do osobistych potrzeb - a właśnie taką jest metoda 360 stopni.
Nazwa modelu wywodzi się od pełnego okręgu, który przedstawia obieg informacji. Oznacza to, że ocena powinna "zatoczyć krąg" a informacja zwrotna dotrzeć do pracownika. To podstawowe założenie metody - uznaje się, że ocena pracownika nie służy jedynie przedsiębiorstwu, ale przede wszystkim ma znaczenie dla samego zainteresowanego: pozwala na zwiększenie motywacji, wzrost zaangażowania lub zwykłą radość z pozytywnego wypadania w oczach pracodawcy.
W modelu 360 stopni unika się ilościowych wskaźników, zwykle wykorzystując kwestionariusze i ankiety, które wypełnia sam zainteresowany. Mogą to być pytania o konkretne zachowania, umiejętności czy relacje z innymi. Odpowiednie sformułowanie pytań pozwala na stworzenie kompleksowego obrazu cech, umiejętności i zachowań pracownika, które przekładają się na końcową ocenę. Podczas tworzenia modelu oraz systemu tworzenia wyników, warto korzystać w pomocy psychologów, którzy pomogą nakreślić optymalny model wyników.
Ocena 360 stopni ma zwykle charakter opisowy. Pozwala to na stworzenie kwestionariusza, w którym nie istnieją błędne odpowiedzi: świadczą jedynie o danych cechach lub zachowaniach. Choć mogą być one pozytywne lub negatywne, z pewnością nie jest to rodzaj egzaminu, który mógłby wpłynąć na życie pracownika. Często w tym przypadku unika się także wystawiania bardzo krytycznych ocen, które mogłyby zdemotywować pracownika oraz obniżyć jego moralne.
Metoda 360 stopni może być z powodzeniem wykorzystywana w każdym przedsiębiorstwie. Od rodzaju i formułowania pytań zależy jakość kwestionariusza oraz prawdziwość wyników, jednak fakt, że ocena wraca do pracownika sprawia, że może on kompleksowo zapoznać się z odbiorem odpowiedzi przez pracodawcę.