Obsługa trudnego klienta. Style reakcji

W sytuacjach konfliktowych ludzie zachowują się w różny sposób. Zachowania te, zgodnie z typologią K. Thomas, można podzielić na pięć stylów reakcji:

Gamma - Obsługa trudnego klienta. Style reakcji
    • Unikanie
    • Uleganie
    • Rywalizacja
    • Kompromis
    • Współpraca

    Analizując poszczególne style już na pierwszy rzut oka widać, że każdy z nich ma swoje zalety i wady. Warto więc przeanalizować dokładnie sytuację konfliktową i zorientować się, które rozwiązanie będzie najlepsze dla stron w konflikcie. Może okazać się, że jest mało czasu na podjęcie decyzji, aby rozwiązać spór i to jest już wskazówka, jakie zachowania i strategie stosować. Tych zmiennych, które wpływają na wybór strategii radzenia sobie z konfliktem, jest znacznie więcej, dlatego warto przeanalizować cała sytuację na spokojnie.

    Współzawodnictwo
    • usiłowanie przeforsowania własnego stanowiska
    • usiłowanie narzucenia własnego punktu widzenia za wszelką cenę

     

     

    Unikanie

     

     

    • złożenie na innych odpowiedzialności za rozwiązanie problemu
    • unikanie napięć za wszelką cenę
    • ignorowanie punktów konfliktowych
    • niewyrażanie opinii, które mogą wywołać kontrowersje

     

    Dostosowanie się

     

     

     

     

    • podkreślanie kwestii, co do których obie strony są zgodne
    • rezygnacja z własnych życzeń na rzecz oponenta
    • przewrażliwienie na punkcie czyichś uczuć
    • akceptacja punktu widzenia oponenta w celu uniknięcia konfliktu

     

    Kompromis

     

     

    • rezygnacja z niektórych celów na rzecz innych
    • akceptacja punktu widzenia oponenta, jeśli on zaakceptuje nasz
    • próba najwygodniejszego dopasowania punktów widzenia

     

    Eksploracja

     

     

    • nieustanne zwracanie się do oponenta o pomoc w znalezieniu optymalnego rozwiązania
    • próba pozyskania jak najbardziej szczegółowych informacji na temat interesów i sprzeczności
    • przedstawianie oponentowi swoich opinii i pytanie o jego opinie

     

    Etapy kreatywnego szukania rozwiązań konfliktu

    I
    ANALIZA SYTUACJI KONFLIKTOWEJ

    Ustalenie:

    • przedmiotu konfliktu
    • przyczyn konfliktu
    • interesów stron

    II
    GENEROWANIE POMYSŁÓW

    Zbieranie pomysłów z różnych źródeł, bez ich oceniania z zastosowaniem np.: techniki burza mózgów

    III
    OCENA ROZWIĄZAŃ I WYBÓR NAJLEPSZEGO


    Ocena pomysłów pod kątem zaspokojenia w jak największym stopniu interesów stron w konflikcie
    Wybór najlepszego rozwiązania przez strony

    IV
    WERYFIKOWANIE WYBRANEGO ROZWIĄZANIA

    Ustalenie kryteriów weryfikowania z uwzględnieniem:

    • Realności rozwiązania
    • Potencjalnych korzyści
    • Dokonanie korekt i usprawnień

     

    Więcej informacji i listę szkoleń związanych ze sprzedażą, telemarketingiem i obsługą klienta znajdziesz w działach: szkolenia otwarte, szkolenia zamknięte i szkolenia administracja. Zaufaj nam. Wybierz firmę szkoleniową roku!

     

    ZOBACZ OSTATNIE ARTYKUŁY

    z tej strefy wiedzy

    Project management (czyli zarządzanie projektami) to szereg czynności mających na celu zrealizowanie wszystkich związanych z danym projektem założeń. Zajmują się nim osoby wchodzące w skład specjalnych zespołów projektowych, a ich praca stanowi podstawę działalności wielu przedsiębiorstw.
    AGILE to coraz popularniejsze w każdej większej (i mniejszej) firmie pojęcie związane z realizacją projektów biznesowych. Z pewnością każda osoba zatrudniona w takim miejscu choć raz się z nim spotkała.
    Nawet zespół złożony z doskonale wykształconych i kompetentnych pracowników nie będzie w stanie sprawnie realizować swoich zadań, jeśli zabraknie w nim odpowiedniego kierownictwa. Zawsze niezbędna jest osoba nadzorująca wszystkie czynności wykonywane przez pracowników.
    Aby proces produkcyjny w zakładzie przemysłowym mógł przebiegać sprawnie, potrzebna jest przynajmniej jedna kompetentna osoba kontrolująca prawidłowe wykonywanie wszystkich prac. Zadanie to spoczywa na barkach mistrza zakładu produkcyjnego.
    Profesjonalny zakład przemysłowy przypomina żywy organizm. Cały proces produkcji składa się z wielu etapów, które z kolei powiązane są z konkretnymi częściami zakładu oraz maszynami. Jeśli na którymkolwiek z tym etapów pojawią się opóźnienia lub błędy, zawsze ucierpi na tym cały proces.

    strefy wiedzy

    WikiGamma
    WikiGamma

    Autorskie raporty, wartościowy know-how, pigułki wiedzy.

    Gamma Q&A
    Gamma Q&A

    Odpowiedzi na często pojawiające się pytania z obszaru HR.

    Artykuły eksperckie
    Artykuły eksperckie

    Artykuły związane ze szkoleniami eksperckimi.

    Video
    Video

    WikiGamma w formacie video.

    Recenzje książek
    Recenzje, Stanowiska pracy

    Recenzje książek, lista najpopularniejszych zawodów.

    Artykuły
    Artykuły, Artykuły cd., Prawo

    Standardowe informacje z obszaru szkoleń.

    Daj nam poznać TWOJE POTRZEBY

    Telefon
    Zadzwoń do nas:

    tel.:505 273 550,

    Miejsce

    ul. Farysa 64
    01-971 Warszawa

    Mapa
    Znajdź nas na mapie

    Zobacz mapę

    lub użyj formularza