Na czym polega kultura organizacyjna?
Kultura organizacyjna jest jednym z kluczowych czynników w biznesie, który w znacznym stopniu decyduje o tożsamości danej firmy. Większość menedżerów uważa, że kultura organizacyjna w biznesie jest równie ważna jak strategia. W związku z tym niezwykle istotne jest kultura organizacyjna.
Kultura organizacyjna definicjaTermin
kultura organizacyjna definicja w środowisku biznesu był używany od bardzo dawna, niemniej prawdziwą furorę zrobił w latach osiemdziesiątych ubiegłego stulecia. Od tamtego czasu kultura organizacyjna stała się obiektem szerokiego zainteresowania wśród wielu przedsiębiorców, menedżerów oraz badaczy naukowych.Kultura organizacyjna definicja jest trudna do jednoznacznego sprecyzowania. Pierwszą osobą, która to użyła tego sformułowania w odniesieniu do organizacji, był kanadyjski psycholog Elliott Jacques. kreślił on kulturę organizacji jako zwyczajowy sposób myślenia, odczuwania oraz działania, który muszą poznać członkowie grupy. Ponadto musza oni go przynajmniej częściowo go zaakceptować, dzięki czemu zostaną zaakceptowani jako pracownicy danej
organizacji.
Na podstawie tej definicji można wyróżnić podstawowe funkcje kultury organizacyjnej takie jak:
- ukazanie pracownikom, jak w danej firmie postrzegane są kwestie najistotniejsze z jej punktu widzenia
- przeniesienie wartości organizacji na jej codzienne funkcjonowanie
- integracja pracowników wokół wartości przedsiębiorstwa
- przekazanie pracownikom firmy wzorów zachowania obowiązujących w poszczególnych sytuacjach.
Najprościej mówiąc, kultura organizacyjna definicja określa zgodne z wartościami firmy wzory, normy oraz zachowania, których powinni przestrzegać wszyscy członkowie poszczególnych organizacji.
Kultura organizacyjna firmy przykład
W świecie biznesu znany jest niejeden
kultura organizacyjna firmy przykład. Jednym z nich może być korporacja McDonald’s. Otóż pierwsza tego typu restauracja powstała w 1955 roku. Dziś jest ich na całym świecie ponad dwadzieścia sześć tysięcy. Dziś wielu z nas, gdy pomyśli o hamburgerze oraz frytkach to od razu ciśnie się na usta nazwa McDonald’s.
Zazwyczaj kojarzymy z nią charakterystycznie ubranych, młodych pracowników, którzy są gotowi chętnie obsłużyć każdego klienta.
Charakterystyczny dla McDonald’s jest również wystrój tej restauracji, natomiast wysoka jakość obsługi jest wzorem dla wielu z nas. Najmłodsze dzieci zazwyczaj chcą tam pójść, aby otrzymać ulubioną zabawkę czy też pozjeżdżać ze zjeżdżalni umieszczonej tuż przed restauracją.
Ten kultura organizacyjna firmy przykład jest związany nie tylko z tym co korporacja ta prezentuje na zewnątrz, bowiem tworzą ją pracownicy, szefowie oraz właściciele tej korporacji. Wszystkie osoby związane z tą firmą tworzą wielką rodzinę, a każdy jej członek jest istotną częścią całości. Firma doskonale zdaje sobie sprawę z tego że, jeśli wszyscy będą się w niej dobrze w czuli, to wówczas będą lepiej kreować jej wizerunek. Jak widać jest to jeden z wielu przykładów poprawnej organizacji kultury firmy.
Kultura organizacyjna szkolenie
Kultura organizacyjna danej instytucji jest całą paletą obowiązujących norm, wartości, nieuświadomionych schematów oraz funkcjonujących uprzedzeń i oczekiwań. Właściwie kultywowana daje zazwyczaj doskonałe rezultaty, bo pozwala kreować przestrzeń dialogu, wspiera kreatywność i sumienność oraz tworzy przyjazną atmosferę. Kultura organizacyjna szkolenia pod okiem wyspecjalizowanego trenera pozwala zdiagnozować bariery stojące na drodze do osiągnięcia lepszej płaszczyzny porozumienia oraz funkcjonowania danej firmy.
Kultura organizacyjna szkolenie jest przeznaczone dla:
- menadżerów średniego i wyższego szczebla
- pracowników poszczególnych działów w firmie
- oraz pozostałych osób zainteresowanych tym zagadnieniem
Kultura organizacyjna szkolenie pozwala poznać uczestnikom poszczególne sposoby, narzędzia oraz techniki, które pozwolą na:
- dogłębne zrozumienie swojej roli w firmie
- zbudowanie świadomości poszczególnych członków zespołu w temacie kultury organizacyjnej
- podniesienie identyfikacji z zespołem oraz instytucją w której pracują
- skupienie się na wzorcach funkcjonowania danego zespołu pracowników