Motywacja do pracy, niezależnie od tego w jakiej branży pracuje dany pracownik, zawsze jest niezwykle ważna. Tak naprawdę każdy, w mniejszym lub większym stopniu jej potrzebuje. Nie da się ukryć, że motywacja do pracy stanowi o efektywności i poziomie pracy w każdym przedsiębiorstwie. Motywacja do pracy to indywidualna sprawa każdego człowieka. Dla jednego najlepszą motywacją będzie premia, dla innego okaże się nią awans lub możliwość rozwoju osobistego na najwyższym poziomie. Przyjęto, że istnieje 7 czynników, które w największym stopniu mają wpływ na poziom motywacji wśród pracowników. Oto one.
- Podnoszenie kwalifikacji. Dla wielu ludzi możliwość dalszego rozwoju jest bardzo dobra motywacja do ciężkiej i efektywnej pracy.
- Brak stresu. Jak pokazały badania przeprowadzane przez doświadczonych psychologów nadmierny stres do największy demotywator do chodzenia do pracy. Stres niezwykle skutecznie przeszkadza w skupieniu, kreatywności oraz dokładnym wykonywaniu sowich obowiązków. Wniosek zatem jest prosty - im mniej stresująca atmosfera a pracy, tym pracownik działa bardziej efektywniej.
- Dobre warunki pracy. Wygodne biurko, odpowiednia temperatura pracy czy dobre materiały robocze to co prawda czynniki bardzo oczywiste, jednak nie każdy pracownik ma je zapewnione. Jeśli ich brakuje pojawia się dyskomfort. A to z pewnością nie motywuje do efektywnej pracy.
- Pochwały. Dla wielu pracowników dobre słowo uznania od szefa stanowi motywację do dalszej cięższej i znacznie efektywniejszej pracy. To daje korzyści dla obu stron - zarówno dla przedsiębiorcy jak i samego pracownika, który chwalony, często chce jeszcze pogłębiać i doskonalić swoją wiedzę oraz umiejętności.
- Niezależność.
- Poczucie stabilizacji. Wiele osób tylko wtedy jest w stanie skupić się i całkowicie poświęcić wykonywanym zadaniom.
- Miła atmosfera. Zawsze lepiej pracuje się w grupie, gdzie jest miło i sympatycznie niż w tej, w której wielu pracowników jest ze sobą skonfliktowanych - w mniejszym bądź większym stopniu.