Mobbing jest problemem w wielu przedsiębiorstwach. Wiąże się on z poniżeniem pracownika, doprowadza do rozpadu zespołów i zagraża bezpieczeństwu całego przedsiębiorstwa. Mobbing negatywnie wpływa na atmosferę, może prowadzić do depresji i załamania pracownika, ale w dużym stopniu oddziałuje na wyniki całej firmy. Jednak mobbingowi można skuteczne przeciwdziałać.
Podstawą działań antymobbingowych są szkolenia. Często ofiary mobbingu nie wiedzą gdzie mogą zgłosić problem, szczególnie, jeśli sprawcami mobbingu są wyżej postawieni pracownicy. Sami atakujący mogą nie zdawać sobie sprawy, że ich działania są karalne i podlegają pod przemoc psychiczną i znęcanie się.
Wreszcie - świadkowie sytuacji mobbingowych mogą bagatelizować sprawę, traktować ją jako naturalny wynik złych relacji między dwójką osób: w końcu w każdym zespole może dochodzić do konfliktów.
Szkolenie antymobbingowe dla pracowników powinno przede wszystkim dokładnie wyjaśniać czym jest mobbing, pokazywać przykłady poniżania i znęcania się nad innymi, które często nie są tak oczywiste. Pracownicy powinni również zdawać sobie sprawę, co grozi za dopuszczanie się takich czynów.
Szkolenie antymobbingowe musi dokładnie wyjaśniać politykę firmy w zakresie ochrony pracowników oraz sposób zgłaszania wszelkich sytuacji, które mogą świadczyć o psychicznej przemocy wobec innych.
Szkolenia antymobbingowe dla pracowników powinny być prowadzone dwuetapowo: przez zewnętrzną firmę lub prywatnego szkoleniowca oraz przez samego pracodawcę (lub osoby wyznaczone przez niego). Zewnętrzne szkolenia pozwalają zapoznać się z istotą mobbingu, jego wpływem na przedsiębiorstwo oraz sposobami przeciwdziałania i wszelkimi konsekwencjami prawnymi, które czekają na sprawców.
Równie ważne są szkolenia przeprowadzane przez osoby z firmy, które cieszą się dużym autorytetem: pokazuje to postawę pracodawcy i jego podejście do sytuacji mobbingowych, pozwala również przedstawić konsekwencje wewnętrzne wszystkich działań mających na celu zastraszenie lub poniżenie jednego z pracowników.