Wraz z wkroczeniem na polski rynek zachodnich standardów prowadzenia firm i przedsiębiorstw, zdecydowanie zmienił się profil zarządzania nimi. W poprzednim systemie gospodarczym ważne było to, aby stale polepszać wskaźniki produkcyjne, nie zważając na to czy sama produkcja jest efektywna czy też nie i czy cały biznes w ogóle się opłaca - dotyczyło to zwłaszcza państwowych przedsiębiorstw (tych prywatnych było wówczas jak na lekarstwo).
Po przełomie gospodarczym sytuacja zaczęła się powoli zmieniać - priorytetem stał się zarobek. Jednak kilka czy kilkanaście lat działalności na tak zwanym wolnym rynku przyniosło kolejną weryfikację poglądów. Firma nie utrzyma się długo na rynku, jeżeli będzie tylko i wyłącznie maszynką do zarabiania pieniędzy. Potencjalni pracownicy podczas procesu rekrutacyjnego coraz częściej zwracają uwagę na miejsce firmy we współczesnym świecie - na to jaką ma ona misję oraz jaki system wartości wyznaje.
Co to jakiego jest misja firmy?
Misja firmy powinna w pigułce określać jej działalność. Jest to z jednej strony sformułowanie pewnego sloganu wyrażającego tożsamość przedsiębiorstwa, a z drugiej strony określenie systemu wartości tu i teraz. Warto rozróżnić misję firmy od jej wizji. Wizja, to pewna projekcja dotycząca tego, jak firma ma wyglądać za kilka czy kilkanaście lat.
Dotyczy ona tylko i wyłącznie czasu przyszłego. Natomiast misja firmy ma charakter ciągły, który nie powinien ulegać zmianie. Misja powinna być taka sama zarówno dzisiaj jak i w przyszłości. Tylko taka spójna polityka wizerunkowa sprawi, że firma zarówno w oczach potencjalnych pracowników jak i kontrahentów będzie wiarygodnym podmiotem gospodarczym.
Jak tworzyć misję firmy?
Kształtowanie wizerunku przedsiębiorstwa nie jest procesem łatwym. Na szczęście coraz częściej organizowane są tematyczne szkolenia w tym zakresie. Można na nich zdobyć niezbędną wiedzę do kształtowania misji własnej firmy. Szkolenia takie mają charakter otwarty, co oznacza że może się na nie zapisać każdy chętny.