Jak być nie tylko szefem, ale również liderem? To pytanie z pewnością zadaje sobie każdy początkujący, który dopiero rozpoczyna swoją przygodę z kierowania pracownikami.
Zarządzanie zespołem sprzedażowym jest ogromnym wyzwaniem, które może jednak przynosić wiele satysfakcji oraz sprawiać, że przedsiębiorstwo będzie bardziej wydajne i efektywne. Pod warunkiem, że na czele zespołu stoi prawdziwy przywódca.
Lider - kto to taki?
Nie każdy kierownik jest liderem - niestety, często wybiera się na to miejsce osoby z najdłuższym stażem pracy, które jednak nie posiadają żadnych umiejętności liderskich. Lider jest osobą zdecydowaną i pewną siebie, potrafi jednak zjednywać sobie ludzi. Posiada doskonale rozwinięte kompetencje miękkie, sprawdza się jako mediator i negocjator. Przede wszystkim jednak łatwo dogaduje się z innymi pracownikami, wzbudza ich zaufanie a jego postawa sprawia, że ludzie chętnie z nim przebywają i go słuchają. Lider jest profesjonalistą, jednak znacząco u niego uwypuklone są cechy miękkie: empatia i asertywność, które znacząco ułatwiają pracę wszystkim w jego otoczeniu.
Funkcje lidera
Do podstawowych zasad lidera (ale również każdego kierownika, szefa czy menedżera) należy: planowanie (np. pracy), organizowanie (np. narzędzi do wykonania projektu), motywowanie (w celu szybszej i skuteczniejszej realizacji celów) oraz kontrolowanie wyników.
Do tego wszystkiego oczywiście możemy wymienić funkcje pośrednie, które wynikają w różnych etapach pracy. Może to być na przykład konieczność rozwiązywania sytuacji konfliktowych czy inne zajęcia z obszaru kompetencji miękkich, ale również aktywna pomoc podwładnym w wykonywaniu codziennych obowiązków.
Lider to nie tylko szef. To przede wszystkim osoba, która pełni rolę powiernika, łącznika między innymi działami i menedżera. Nie każdy szef jest liderem, nie każdy będzie w stanie się nauczyć pewnych zachowań, które charakteryzują prawdziwego przywódcę. Jednak taka osoba w firmie to bez wątpienia skarb, który doceniają zarówno pracownicy, jak i nadrzędne kierownictwo.