Dla wielu osób marka stanowi koncepcję, która świadomie czy nie utrwalona zostanie w świadomości konsumentów, w związku zdanym produktem czy usługą, jaka sygnowana jest daną marką. Oczywistą sprawą jest, że każda z firm działających na rynku dąży wszelkimi sposobami do zbudowania pozytywnego wizerunku swojej marki - z różnym oczywiście skutkiem, gdyż nie każdemu sztuka ta udaje się perfekcyjnie. Podstawą budowania pozytywnego wizerunku marki jest wzbudzanie w potencjalnych odbiorcach produktów czy usług pojawiających się pod daną marką, pozytywnych odczuć oraz skojarzeń. Im większe zainteresowanie kampanią reklamową danego produktu, tym prawdopodobieństwo, że zapadnie on w pamięć kontrahentom nieco wzrasta. Właśnie dlatego, wiele firm decyduje się na pozostanie wiernym sloganom oraz hasłom reklamowym przez bardzo długi okres czasu. Im częściej i dłużej konsumenci zapoznają się z reklamą danej marki, tym szansa na pozostanie jej w świadomości konsumentów jest znacznie większa. Na postrzeganie marki przez poszczególne osoby, przede wszystkim wpływ mają takie aspekty jak:
- stopień znajomości marki przez danego konsumenta
- miejsce jakie dana marka zajmuje w hierarchii wśród swoich konkurentów
- sposób postrzegania marki w odniesieniu do konkretnych zachowań różnego typu konsumentów, jakie są z nią związane
- przywiązanie konsumentów do ulubionych marek produktów
- odczucia konsumentów wobec nowej dla nich marki ( pozytywne, negatywne czy może całkowicie obojętne).
Choć wydawać by się mogło, że jest zupełnie inaczej, w rzeczywistości praca nad budowaniem pozytywnego wizerunku marki trwa dość długo i składa się z wielu, niekiedy w zależność od sytuacji dość złożonych etapów. Niezwykle istotne i pracochłonne jest opracowanie oznaczeń słownych oraz graficznych, które kojarzyć będą się z jedną konkretną marką. Na wizerunek marki składa się w głównej mierze jej nazwa oraz skojarzenia jakie wzbudza, graficzne oznaczenia, wizualna identyfikacja danej marki oraz symbole, jakie kojarzą się z daną marką. Każdy z aspektów wymaga dokładnego przemyślenia i zaplanowania.